چکیده:
مطالعه فرآیندهای ذهنی کودک، جز با مطالعـه تجلیـات آنهـا میسـر نیست . روایت یک داستان – بـه عنـوان نمـودی بیرونـی – مـیتوانـد شاهد خوبی بر دانش پیشین و توانـایی زبـانی کـودک باشـد. تجربـه
خلاصه ماشینی:
"جمع بندی نهایی از داده ها و بررسـی هـای ایـن مطالعـه نشان داد کودکانی که به کمک یک بزرگ سـال و بـر طبـق یـک چـارچوب آموزشـی ، بـه بحث و بررسی در مورد یک فـیلم داسـتانی هـدایت شـدند و مـورد سـئوالات متعـدد قـرار 1 Justice 2 Narrative Assessment Protocol (NAP) 3 Wenner 4 Beck 5 Clarke - Stewart گرفتند، در مقایسه با بحث معمول با مادرشان ، داستان های پیچیده تر و با جزئیات بیشـتری را بیان کردند.
بر اساس پژوهش ویرهام ١ و سالمون ٢ (٢٠٠٦) بـا موضـوع «بحـث هـای مـادر و کـودک دربـارة تجــارب روزمــره : رهنمودهــایی بـرای مــداخلات روان شــناختی پــیش از دبســتان »، سال های قبل از دبستان ، مرحله ای بسیار اساسی و تأثیرگذار بر تمـام جوانـب رشـد کـودک است و هر گونه اخـتلال در رشـد شـناختی و یـا عـاطفی - اجتمـاعی در ایـن مرحلـه ، نتـایج نامطلوبی را برای کودک در پی خواهد داشت ؛ بنابراین پرداختن به مـداخلات درمـانی کـه عملکرد کودکان پیش دبستانی مستعد آسـیب هـای روان شـناختی را بهبـود مـی بخشـد، گـاه ضرورت می یابد.
) ه ) تقویت باور ما به ضرورت حضور مشاورین خبـره در کـــتابخانه هـا و مراکـز عرضـۀ کتاب و برنامه که بـر اسـاس آزمـون هـای خـاص بـرای هـر یـک از کودکـان ، کتـاب هـا و برنامه های متناسب و درخور رشد فکری و دانش پیشین آنـان را بـه والـدین پیشـنهاد نماینـد (که البته این موضوع در صورتی تحقق می یابد کـه پژوهشـگران و نویسـندگان برنامـه هـا و کتاب های کودک نیز نقش خود را در تـدوین آثـار هماهنـگ بـا توانـایی هـای گـروه هـای مختلف کودکان ایفا کرده باشند و این مسئله نیز، به نوبۀ خود، وابسته به کـار پژوهشـگرانی است که در زمینۀ توانایی های فردی کودکان به مطالعه و بررسی می پردازند)."