Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان مرکبه و عهد عتیق

نویسنده:

(24 صفحه - از 193 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : عرفان، مرکبه، عهد عتیق، عرفان مرکبه و عهد عتیق، عرفان مرکبه، خدا، اخنوخ، آسمان، شهود، خداوند، عرفان یهودی، متون اخنوخی، عروج، عارفان مرکبه، خلقت، آتش، حزقیال، زمین، انسان، Enoch، اخنوخ دوم، جنبه عملی عرفان مرکبه، روحانی، کتاب، سفر، شهود ارابه حزقیال، شهود و عروج عارفان مرکبه، آیات عهد عتیق، نور، مرکبه متون اخنوخی

خلاصه ماشینی: "در این سیاحت، سالک جنبه‌های مختلف خلقت را یعنی، جایگاه‌های برف، باران، باد، ماه، خورشید، ستارگان، کیفیت حرکت افلاک، اوضاع منطقه البروج، فرشتگان نگهبان و موکل آن‌ها و نیز جوی‌های آتش و جایگاه‌های نیکان، بدکاران، سربازان مسلح آسمانی، صفوف کروبیان و فرشتگان گوناگون و سایر شگفتی‌های عالم ملکوت را که تماما براساس کیهان‌شناسی یهودی رسم شده است، مشاهده می‌کند و سرانجام در صورت شایستگی لازم در آخرین مکان از آخرین آسمان، یعنی آسمان هفتم یا دهم (بنابر اختلاف متون اخنوخی) (3) ، به شهود ارابه حامل عرش الهی نایل می‌شود و در حضور جلال و شکوه عرش قرار می‌گیرد و به همراه فرشتگان با ادای کلماتی به حمد و ستایش خداوند می‌پردازد و آنگاه عالی‌ترین و مهم‌ترین فراز این عروج را تجربه می‌کند که نشستن بر عرش عظمت و یا کنار و یا روبروی آن است و در این حالت است که به شهود صورتی درخشان از خداوند نایل می‌شود که مانند آهنی است که درون آتش می‌درخشد و اخگر بیرون می‌افکند. دوم پادشاهان: 15ـ9/2 آیات دیگری نیز در عهد عتیق وجود دارد که هر چند معراج سماوی نیست، اما به نوعی سیاحت آفاقی محدود اشاره می‌کند که مثلا براساس آن، حزقیال به طور معجزه‌آسا به شهرها و مکان‌های مختلف برده می‌شود مثل این آیات: دست خداوند بر من فرود آمده، مرا در روح خداوند بیرون برد و در همواری قرار داد و آن از استخوان‌ها پر بود..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.