چکیده:
پژوهش حاضر در صدد آینده پژوهی رشته «زبان فرانسه » براساس الگوی تحلیل لایه ای علـت هـا برآمده است . در این مقاله ، وضعیت رشته زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد مـورد سـنجش قرار گرفت . به منظور دستیابی به این هدف و انجام این مطالعه کیفی، ابتـدا بـا شـش تـن ، شـامل اساتید دانشگاه ، دانش آموختگان و دانشجویان زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد مصـاحبه ای انجام گرفت . سپس ، با انتخاب نمونه آماری از دانشجویان این زبان ، ٥٤ نفر به پرسش های مطـرح شده توسط محققین در ارتباط با شرایط کنونی این رشته پاسـخ دادنـد و از ایـن طریـق ، بررسـی وضعیت فعلی این رشته میسر گردید. با استخراج آمار و جمع بندی نظرات دسـت انـدرکاران ایـن رشته تحصیلی، تصویری واقعی، مبتنی بر شواهد و اسناد معتبر در اختیـار مسـئولان اجرایـی ایـن رشته قرار گرفت . نتایج حاصل از آن نشان میدهد که اگرچه آمـوزش زبـان فرانسـه در ایـران بـا مشکلاتی روبروست ، ولی با بکارگیری درایت بیشتر توسط دسـت انـدرکاران و متخصصـان ایـن رشته تحصیلی، بسیاری از این موانع و مشکلات در کوتاه مـدت برطـرف خواهنـد شـد و آینـدة درخشان تری پیش روی علاقمندان ، دانشجویان ، دانش آموختگان و در نهایـت اسـاتید ایـن رشـته تحصیلی در دانشگاه ها قرار خواهد گرفت .
خلاصه ماشینی:
"بدیهی است کـه اگـر ایـن رشـته در دورة دکتـری توسعه پیدا کند و قادر به تربیت متخصصین این رشتۀ تحصیلی باشد، این امکان بـرایش بـه طـور طبیعی فراهم خواهد شد که نیروهای متخصص بیشتری را به سامانۀ زبان فرانسه وارد کند و بسـتر مناسب برای انجام پژوهش های بیشتر و جدیتر در این حوزه را فراهم آورد و در نتیجه به تـدریج و در طول زمان این رشته دارای غنای علمی بیشتری در این دانشگاه خواهد شد.
بـر ایـن اسـاس ، یکـی از سناریوهایی که میتوان برای آیندة این رشته به تصویر کشید این است که مرزهـای کشـور بـه روی سایر کشورها، خصوصا کشورهای فرانسه زبان ، باز شود و تحت تـأثیر آن ، امکـان تبـادل استاد و دانشجو بین دانشگاه های داخل کشور و دانشگاه هـای معتبـر فرانسـوی بـیش از پـیش بوجود آمده و در نهایت ، به طبع آن ، آیندة رشتۀ فرانسه متفاوت شود.
به بیان دیگر، در ارتباط با رشتۀ زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد مـی- توان گفت که با کم رنگ شدن مقطع لیسانس ، ممکن است فوق لیسانس همچنان تـا ١٥ سـال آینده جوابگو باشد، زیرا کارشناسان دهۀ ٦٠ و پایین تر از آن ، به دنبال اخذ مـدرک کارشناسـی ارشد هستند؛ که این مسئله مشروط به آن است که اساتید این رشته به منظور تـدریس در ایـن مقاطع بتوانند سرعت ارتقاء خود را افزایش بخشند."