چکیده:
هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات ، تحقیق و توسعه ، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در ٩ زیربخش صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ایران طی سال های (١٣٨٦-١٣٧٤) طبق کد ISIC می باشد. سیستم معادلات همزمان شامل ٣ معادله مربوط به متغیرهای تمرکز بازار، تبلیغات و سودآوری است که برای تخمین معادلات مربوطه از رهیافت داده های تابلویی در معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط استفاده می شود. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی در ایران با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. بر اساس نتایج به دست آمده هزینه های تبلیغات تاثیر چندانی بر سودآوری صنایع نداشته است و برخلاف انتظار بر تمرکز بازار تاثیر منفی داشته است . با توجه به بیشتر بودن ضریب متغیر تحقیق و توسعه نسبت به ضریب هزینه های تبلیغات در معادله سود توصیه می شود در راستای منافع اجتماعی ، بخشی از هزینه های تبلیغات به سمت تحقیق و توسعه سوق داده شود.
خلاصه ماشینی:
"com هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات ، تحقیق و توسعه ، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در ٩ زیربخش صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ایران طی سال های (١٣٨٦-١٣٧٤) طبق کد ISIC می باشد.
در جمع بندی مطالعات صورت گرفته می توان بیان کرد که در اغلب مطالعات داخلی ، تأثیر متغیرهای ساختاری و رفتاری به صورت همزمان بر متغیر عملکرد بازار (سودآوری صنایع ) مورد بررسی قرار نگرفته و علیرغم انجام مطالعات محدودی در خصوص تأثیر عوامل ساختار و رفتار بر سودآوری در صنایع ایران ، جهت علیت این عناصر در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی بررسی نشده است .
بنابراین ، هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات ، مخارج تحقیق و توسعه ، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در ٩ زیربخش صنعت مذکور طی سال های (١٣٨٦- ١٣٧٤) طبق کد ISIC می باشد که به این منظور از رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط استفاده می شود.
٤. روش شناسی تحقیق با توجه مطالعات تجربی و همچنین مطالعات نظری موجود در زمینه ارتباط بین عناصر بازار، ٣ معادله سیستم معادلات همزمان به صورت زیر بیان می شوند: Prof = f(H , Adv , k, RD) (3) Adv = f(Prof , H, k, RD) (4) H= f(Adv, Prof , k, RD) (5) در روابط فوق ، Prof شاخص سودآوری به عنوان متغیر جایگزین برای عملکرد بازار، Adv و RD بیانگر مخارج تبلیغات و تحقیق و توسعه به عنوان متغیرهای جایگزین رفتاری ، H نشانگر شاخص هرفیندال -هیرشمن به عنوان متغیر جایگزین برای ساختار بازار و k بیانگر موجودی سرمایه به عنوان متغیر جایگزین مورد استفاده برای موانع ورود (یکی دیگر از متغیرهای ساختاری ) در سیستم معادلات می باشند."