چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه حافظه کاری دیداری و شنیداری
کودکان مستعد نارساخوانی و کودکان با احتمال بالای اختلال نارسایی
توجه/ بیش فعالی، بوسیله برنامه عصبی/شناختی طراحی شده، جهت
اطلاع از میزان تفاوت این توانایی های شناختی، غربالگری و افتراق این
کودکان از یکدیگر و از کودکان هنجار می باشد. روش: مطالعه
به صورت علی/ مقایسه ای و نمونه گیری اولیه به روش تصادفی
چندمرحله ای خوشه ای از دانش آموزان پیش دبستانی استان تهران،
پیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. داده های مربوط به
حافظه کاری کودکان بوسیله برنامه کامپیوتری عصبی/شناختی، با
روایی و اعتبار بالا، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال که تشخیص هر
کودک، مشخص شد، نمره های حافظه کاری دیداری و شنیداری
مربوط به مقطع پیش دبستانی مقایسه شد. یافته ها: میانگین نمره
کودکان در معرض خطر اختلالات نارسایی توجه/بیش فعالی،
نارساخوانی و کودکان بهنجار، در هر دو حافظه کاری دیداری و
شنیداری، اختلاف معنادار داشت. نمره حافظه کاری شنیداری نسبت
به دیداری در هر سه گروه بالاتر بود. از سوی دیگر نمره حافظه کاری
دیداری در گروه کودکان مستعد هر دو اختلال به یکدیگر بسیار
نزدیک بود، در حالی که نمره کسب شده در تکلیف حافظه شنیداری
میان گروه ها اختلاف زیادی داشت. نتیجه گیری: تفاوت میان گروه ها
معنادار بود. از نتیجه این پژوهش می توان جهت ارتقای کیفیت مداخله
آموزشی و توانبخشی استفاده نمود.
Objective: The aim of this study is to compare auditory and visual working memory of the children at risk of ADHD and dyslexia، with a designed neuro/cognitive program، to inform of differences، screening and distinguishing these groups from each other and the normal ones، as soon as possible.
Method: The design of the study is causal-comparative. The primary samples were selected with cluster random sampling method from the pre-schools before formal reading education. Their scores of auditory and visual working memory tasks in designed high validated and reliable neuro/cognitive tasks، were measured، and saved. These children were followed for two years. At the end of the second grade of elementary school، the children with definite diagnosis (ADHD، Dyslexia or normal)، were selected and their working memory scores in preschool were compared.
Results: The means differences of auditory and visual working memory between the groups were significant and this difference was more in auditory working memory. The auditory working memory score was more in all three groups، than visual working memory. Moreover، the score of visual working memory was very close in children at risk of dyslexia and ADHD، while their score of auditory working memory has a lot of difference.
Conclusion: This difference between the groups was significant (P0/05). The results could be used to improve the quality of educational intervention and rehabilitation.