چکیده:
کتاب ایوب، ازجمله کتب حکمت در عهد قدیم است. این کتاب، بهعنوان یکی از شاهکارهای ادبی جهان، به برخی از مهمترین چالشهای فکری یعنی مسئله رنج و معنای زندگی میپردازد. بهگونهای که آن را اساسا کتابی در باب تئودیسه یا عدل الهی دانستهاند. اما به نظر میرسد، واجد مؤلفهها و عناصری برای رویکردی الهیاتی باشد. در بازخوانی این کتاب، بهراحتی میتوان نمونههایی از مناقشات کلامی جریانهای مختلف فکری در دنیای اسلام همچون اشاعره، معتزله و شیعه را هم یافت. بحث رنج و آلام بشری بهطور مستقل جایگاه مهمی در کلام اسلامی ندارد، بلکه در عمدة گرایشها، تحتالشعاع مبحث «تکلیف» قرار گرفته است. هدف از تحلیل محتوای این کتاب و استفاده از روش مطالعه نقد تاریخی و هرمنوتیک، صرفا بازخوانی برای بازیابی برخی از مهمترین آموزههای دیرپای ادیان وحیانی است. این امر با توجه به تغییرات انسانشناختی عصر حاضر و نیازهای حاصله از جابهجا شدن پارادایمهای آن میتواند به بازسازی اضلاعی برای الهیات جدید یاری رساند.
The book of Job is among the books on wisdom in the Old Testament and Hebrew scriptures as one of the world’s literary masterpieces. This book deals with some of the most serious intellectual challenges with the issue of suffering and the meaning of life. It is basically considered as a book on theodicy or divine justice it seems to possess certain components and elements which can make it the object of a Islamic Theological approach. In reviewing this book، one can easily find fhe examples of Islamic theological disputations among different intellectual trends in the Muslim world such as Asha'rites، Mu’tazilites and the Shi’a. The issue of human pain and suffering does not occupy an important distinct position in Islamic theology; in most disciplines، it is discussed under the rubric of “obligation". The aim of analyzing the content of this book and using methods of historical criticism and those of hermeneutics is solely to review and find some of the most longstanding ancient doctrines of the divine revealed religions. Given the changes in anthropological studies in the present era and the needs resulted from the paradigms shifts، this research can make its contribution to reconstruct and add some new dimensions to the modern theology.
خلاصه ماشینی:
"لازم به یادآوری است، ایوب کتاب مقدس با «ایوب» آمده در سنت اسلامی تفاوتهای زیادی دارند که در اینجا مدنظر نیست؛ زیرا این تحقیق قصد تطبیق ندارد، بلکه تنها تلاشی است برای قرائت و سپس فهم این کتاب، آنچنانکه متدولوژی تفسیر برمیتابد.
اما پاره کردن رابطه علی ـ معلولی بین عمل انسان و پاداش و جزای الهی، در تاریخ کلام اسلامی، عمدتا در الهیات اشاعره به چشم میخورد: خداوند میتواند بندگان خود را حتی اگر گناهی مرتکب نشده باشند، کیفر دهد، یا بندگانی را که عمل صالحی انجام نداده باشند، پاداش دهد.
2. چالش عدالت و قدرت الهی: ایوب با پافشاری بر بیگناهی خود و سخنان دال بر عدم وجود عدالت در جهان، این آموزة غالب بر الهیات یهود را که حاکی از غایتمندی افعال الهی است(See: Nelson-pallmeyer, 2001, p.
روشن است که اصل مناقشه بین اشاعره از یکسو، و معتزله و شیعه از سوی دیگر، در همینجاست که انسان در جایگاهی نیست که برای خداوند تعیین تکلیف کند و با مبانی عقلانی، که منشأ بشری دارد، اقتضای افعال الهی را تبیین کند؛ زیرا تعیین تکلیف برای خداوند، بیادبی نسبت به مولاست (ر.
بنا بر این تعریف، حکمت، کیفیتی است متمایز بین انسان و خدا که برحسب آن، همه چیز را خداوند طراحی و کارگردانی میکند؛ زیرا اوست که درک کاملی از تمام مخلوقات و ظرفیتهایشان دارد و میتواند بهترین وسیله را برای انجام بهترین غایات برگیرد.
اما ماهیت مؤمنانه زیستن یا رویکرد ایمانی نسبت به این فراخوان، ارزش تربیتی رنج را آشکار میسازد؛ زیرا راز ملکوت الهی بر آنانی آشکار میشود که تا پایان تاب آورده و شکیبایی پیشه کنند، آنگاه است که نجات مییابند (See: Horbury &…, 1984, p."