چکیده:
قرن حاضر با قدرت ارتباطی فوق العاده اش خود را از سایر قـرون متمـایز مـی نمایـد و از این جهت رابطه و نسبت خاصی با دین برقرار می نماید. قـدرت ارتبـاطی فـوق العـاده در عصر حاضر چنان است که می توان از جهان کنونی به دهکده جهانی تعبیر نمـود. جهـانی که در آن مرز ها و حصارهای قرون گذشته یا از بین رفته و یا تاثیر خود را از دست داده است . . اینترنت و ماهواره . . . ابزارهایی اند که به روشنی نگرش دهکـده ای بـودن جهـان حاضر را نشان می دهد. حال مساله ایـن اسـت در چنـین دهکـده ای چگونـه مـی تـوان از تربیت دینی سخن گفت ؟ تر بیت که به طور عام معادل ایجاد تغییرات مطلوب درانسان بـه وسیله یک نسل در نسل دیگر است به نظر می آید با ایجاد موانع و مرزها تحقق می یابد. به عبارت دیگر با دور نگاه داشتن فرد، تغییرات مطلوب در وی ایجاد می شد. اگر جهـان بـه گونه ای باشد که اقتضاء ذاتـی آن بـی خاصـیت شـدن مرزهـــا باشـد، درآن صـورت آیـا تربیت دینی می تواند امری ممکن تلقـی گـردد؟در تحقیـق حاضـر از نظریـه امکـان نقـش تربیتی دین در عصری که هما نند دهکده فاقد مرز و حصار است دفاع خواهد شـد. بـرای این هدف سعی می شود تا ظاهری بودن تعارض میان نقـش تربیتـی دیـن و عصـر حاضـر نشان داده شده و بیان خواهد شد تصور نادرست از تربیت دینی سـبب مـی شـود تـا عصـر کنونی با قدرت ارتباطی اش به عنوان چالشی برای نقش تربیتی دین ظاهر گردد.
خلاصه ماشینی:
"بـرای این هدف سعی می شود تا ظاهری بودن تعارض میان نقـش تربیتـی دیـن و عصـر حاضـر نشان داده شده و بیان خواهد شد تصور نادرست از تربیت دینی سـبب مـی شـود تـا عصـر کنونی با قدرت ارتباطی اش به عنوان چالشی برای نقش تربیتی دین ظاهر گردد.
پرسش مهم در نوشته حاضر این است آیـا واقعـا چنین است و اقتضاء عصر حاضر تعارض با تربیت دینی است ؟ امکان تربیت دینی در دهکده جهانی در بخش قبلی اصل مسأله به روشنی طرح گردیـد: آیـا در عصـر کنـونی کـه بـا قـدرت ارتباطاتی خاص خود توانسته است مرزها و حصارهای میان آدمیان را کنار نهد مـی تـوان از تربیت اخلاقی که غالبا با ایجاد مرز و حصار و نیز به کمک مفاهیمی چون مجـاز و ممنـوع ، اهداف خود را تحقق می دهد، سخن گفت ؟ برخی به پرسش مذکور پاسخ منفی مـی دهنـد و تعارض میان تربیت دینی و جهان کنونی را غیر قابل رفع می دانند.
اگر چنین است پرسش دیگر آن است که با تکیـه و اسـتناد بـه متـون اسـلامی کـدام یک از دو تصور مورد دفاع قرار می گیرد؟ قرآن کریم و سیره ی بزرگان اسلام کـدام یـک را تأیید می کند و اساسا آن چه را که به عنوان تربیت دینی مـی تـوان تعبیـر نمـود کـدام یـک است ؟ آن چه که روشن است این واقعیت است که تصور مکانیکی از تربیت معادل بـا زوال تربیت در جهان کنونی است مگر آن که فرد قادر باشد خود را از فضا و شرایطی که قـدرت ارتباطی عصر حاضر فراهم نموده است محفوظ بدارد."