چکیده:
افزایش رفتارهای تروریستی بر سازههای زیربنایی و حملونقل، یک هشدار برای امنیت ملی است. طراحی سازهها در برابر بارهای انفجاری در گذشته فقط محدود به ساختمانهای نظامی و ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای هستهای و سوختی میشد. پلها اجزای مهمی در سیستمهای حملونقل هستند. نقش حیاتی پلها، اهمیت ملی آنها و خسارت ناشی از آسیب وارده به پلها، آنها را به اهداف تروریستی جذابی تبدیل کرده و طراحی بهتر این سازهها تحت بار انفجاری، برای جلوگیری از فروپاشی پیشرونده سازه و تلفات انسانی فاجعهانگیز است. پلهای پیشتنیده بتنی خیلی رایج هستند، با این وجود، اطلاعات خیلی کمی در مورد رفتار پلهای بتنی پیشتنیده در برابر بار انفجار موجود است و مطالعه در مورد این نوع پلها تحت بارهای انفجاری محدود است. در این تحقیق یک مدل اجزاء محدود برای پلهای بتنی با اجزای پیشتنیده بتنی با استفاده از نرمافزار ABAQUS ایجاد شده است. دقت شبیهسازی عددی با دادههای تستهای آزمایشگاهی توسط محققین دیگر مقایسه شده و تطابق قابل قبولی بهدست آمده است. مدلهای ایجادشده تحت سناریوهای مختلف انفجاری با وزن مواد منفجره مختلف، در عرض عرشه پل قرار گرفتهاند. فرآیند تخریب اجزای پل مشاهده شده و بر روی ساز و کار آسیب وارده بحث شده است. نتایج بهدستآمده در این مطالعه، اطلاعاتی در مورد پلهای پیشساخته پیشتنیده بتنی در مورد رفتار و پاسخهای احتمالی- وقتی که تحت بار انفجاری شدید میباشد- بهدست میدهد و میتواند به مهندسان برای انتخاب موثرترین روش بهسازی برای مقاومسازی و عملکرد بهتر این نوع پلها در آینده کمک کند
خلاصه ماشینی:
شکل (4) نشان دهنده تارخچه زمانی جابجایی مرکز دال برای نتایج آزمایشگاهی و نتایج مدلسازی عددی انجام شده در این تحقیق تحت بار انفجار اعمال شده است.
برای انفجار اعمالی 500 کیلوگرم بالای عرشه، واقع در بین جانها، بررسی مدل بعد از اعمال انفجار نشان میدهد که انفجار یک سوراخ پانچ به قطر حدودا 75/6 متر در دال عرشه ایجاد می کند و بتن تخریب شده و از عرشه جدا شده است.
برای انفجار اعمالی 1000 کیلوگرم بالای عرشه، واقع در بین جانها، نتایج نشان میدهد که انفجار در این سطح کل عرض عرشه به طول حدودا 8 متر تخریب شده است.
بنابراین برای انفجار بالای عرشه، روی جان مشاهده میشود که مقدار خیلی کمی از بتن تخریب شده است، اگر چه در اینجا ترک های قابل ملاحظه ای وجود دارد.
برای انفجار اعمالی 500 کیلوگرم بالای عرشه، واقع در بین جانها، بررسی مدل بعد از اعمال انفجار نشان میدهد که انفجار، یک سوراخ پانچ به قطر حدودا 6/75 متر در دال عرشه ایجاد میکند و بتن تخریب شده و از عرشه جدا شده است.
بنابراین، برای انفجار بالای عرشه، روی جان مشاهده میشود که مقدار خیلی کمی از بتن تخریب شده است، اگرچه در اینجا ترکهای قابل ملاحظهای وجود دارد.
B. Williamson, "Analysis and Design of Critical Bridges Subjected to Blast Loads," Journal of Structural Engineering, vol.
Hallgren, "Reinforced High Strength Concrete Beams Subjected to Air Blast Loading," Structures Under Shock and Impact VIII, edited by N.
Y. Chen, "Damage mechanism and mode of square reinforced concrete slab subjected to blast loading," Theor.