چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان لوازم ورزشی بر اساس مدل اسپرولز و کندال است. روش تحقیق از نوع روش پیمایشی و مقطعی بوده و جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و پژوهش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری مشتریان زن و مرد بالای 15 سال در فروشگاه های ورزشی شهر شیراز و حجم نمونه بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه 385 نفر می باشند پرسشنامه استاندارد سبک مصرف کننده (CSI) که توسط اسپرولز و کندال (1986) ساخته شده است، پس از تایید روایی محتوی و پایایی توزیع گردید. از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (بیونو مینال و آزمون فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد مشتریان در سبک های، حساسیت به برند های معروف، لذتگرا و طالب خرید و حساسیت به قیمت از مدل اسپرولز و کندال پیروی می کنند و در سبک های حساسیت به کیفیت بالا، واکنشی و بیدقت، سرگردان در انتخاب، وفادار به برند و حساسیت به مد از اسپرولز و کندال پیروی نمی کنند (p<0/01). در واقع مصرف کنندگان لوازم ورزشی به دنبال محصولات جدید در فروشگاه های بزرگ و لوکس هستند، و یک تمایل درونی و احساسی نسبت به خرید به عنوان یک فعالیت لذت بخش دارند همچنین برای پول خود ارزش قائل هستند و توقع دارند درازای پولی که می پردازند کالای باکیفیت برتر بخرند.
The aim of this study was to assess decision-making styles of consumers when purohasing products mannfacturer based on Asprvlz and Kendall's.The present study that a survey with a cross-sectional study،and conducted in the field، statistical population of this study was consisted of men and women over than 15 years old in the sports stores in Shiraz so the sample size was calculated to estimate the sample size formula based، (sample size 385). A questionnaire entitled consumer style inventory(CSI)، which was made by Sproles and Kenddall(1986). And in this research was used Descriptive and inferential statistical statistical methods ( (Binomial test and Friedman test) . Study indicate that customers in the styles of decision-making Known brands in sensitivit ،Talib Lztgra shopping as a hobby and price sensitivity they follow Sproles and Kenddall High sensitivity، loyal to a rand response the careless، wandering in a lot of choices and model do not follow Sproles and Kenddall.(p<0/01).In fact، consumers are looking for new products in stores and sporting goods are luxury and Shopping is fun for them. The value for their money and expect in return for the money it pays to buy the best quality products.
خلاصه ماشینی:
براي شناسايي نحوة تصميم گيري مصرف کنندگان با استفاده از سه رويکرد مذکور، اسپرولز و کندال طيـف مشخصـي را بـا چهل مورد و تحت هشت سبک کلي تصميم گيري مصرف کنندگان ، ايجاد کردند، که عبارت اند از: ١- حساسـيت بـه کيفيـت بالا ٢- حساسيت به برند معروف ٣- حساسيت به مد روز ٤- لذت گرا و طالب خريد به عنوان سرگرمي ٥- حساسيت به قيمت ٦- واکنشي، بيدقت و بيهدف ٧- سرگردان در انتخاب زياد ٨- وفادار به برند (عزيزي،١٣٩١).
رياحي (١٣٩٠) در تحقيق خود با عنوان بررسي سبک هاي تصميم گيري مشتريان هنگـام خريـد محصـولات شـــوينده و پاککننده در بين مشتريان زن تحصيل کرده فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه منطقه غرب تهران به اين نتايج رسيد که مشتريان در سبک هاي تصميم گيري حساسيت به کيفيت بالا، لذت گرا و طالب خريد به عنوان سرگرمي و وفادار به يـک برنـد از مـدل اسپرولز و کندال پيروي ميکنند و در حساسيت به برندهاي معروف ، واکنشي- بيدقتي و بيهدفي، سرگردان در انتخاب هـاي زياد و حساسيت به قيمت از مدل اسپرولز و کندال پيروي نميکنند.
ترابي نهاد (١٣٩١)، در پژوهشي تحت عنوان بررسي عوامل مؤثر بر تصميم خريد مصرف کنندگان کـالاهـاي ورزشـي بـا استفاده از مدل اسپرولز و کندال ، که بر روي مصرف کنندگان کالاهاي ورزشي بالاي ١٨ سال در سطح شهر تبريز مـي باشـد.
15-Miler,B,& Sproles,G (1985) “From perfectionism to faddism: measuring consumers decision-making styles.