چکیده:
یک عامل مهم در موفقیت و یا عدم موفقیت هر کشوری نحوه مدیریت آن کشور است. چنانچه ویژگیهای مدیریت در جوامع با ساختار فرهنگی و ارزشی جامعه هماهنگ باشد، میتواند موجب اثربخشی در سازمانها شود. مدیریت جهادی بهعنوان الگوی مدیریتی برآمده از بطن انقلاب اسلامی که مبتنی بر ارزشهای ایرانی- اسلامی و در پیوند با علم و دانش روز میباشد، همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده است. تحقیق حاضر در نظر دارد تا تأثیر سه بعد رهبر، پیرو و زمینه در مدیریت جهادی را بر اثربخشی سازمان مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر 120 نفر از مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان تهران است. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و آزمون فرضیههای تحقیق براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان میدهد که از میان سه بعد رهبر، پیرو و زمینه در مدیریت جهادی، ابعاد پیرو و زمینه بر اثربخشی سازمان تأثیر معنیداری دارد در حالی که بعد رهبر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان آموزش و پرورش تأثیر مثبت و معنیداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر در نظر دارد تا تأثیر سه بعد رهبر، پیرو و زمینه در مدیریت جهادی را بر اثربخشی سازمان مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
شناسایی ابعاد رهبر، پیرو و زمینه در مدیریت جهادی ابعاد و مؤلفههای مدیریت جهادی در شرایط حاضر، نیروی فزاینده و نوظهوری برای جهانیشدن جامعه و تغییر سازمانی شکل گرفته که از این رو به رهبری جامعی نیاز است تا به جای کنترلهای بیرونی و سرپرستی مستقیم، بر انگیزش درونی و خود مدیریتی تأکید نماید (ریو 1 ، 2005).
در این تحقیق که با هدف ارتقای اثربخشی سازمانها توسط مدیریت جهادی از طریق رویکردی جامع به رهبری جهادی انجام گرفته است، بر خلاف رویکردهای رهبرمحور گذشته، سازههای پیرو و زمینه معنوی تعریف شدهاند و در کنار رهبر معنوی برای تبیین اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار گرفته است.
آزمون فرضیه اصلی پژوهش با توجه به نتایج آزمون در نمودار بالا، متغیر اصلی پژوهش یعنی مدیریت جهادی با عدد معنیداری 67/9 که از مقدار استاندارد خود یعنی 96/1 بسیار بالاتر است، براثربخشی سازمان آموزش و پرورش مؤثر است و رابطه معنیدار و مثبتی بین آنها وجود دارد.
بعد پیرو و زمینه مدیریت جهادی با ضریب استاندارد و عدد معنیداری بالای 96/1 بر اثربخشی سازمان آموزش و پرورش مؤثر است.
اما براساس نتایج تحقیق بین بعد رهبر در مدیریت جهادی با اثربخشی سازمان، در سطح اطمینان 95% ارتباط معنیداری وجود ندارد که این نشاندهنده نظرات و دیدگاههای پاسخدهندگان به پرسشنامه است و از نظر آنان در آموزش و پرورش رهبران در اثربخشی سازمان مؤثر نیستند.