چکیده:
بررسی آگهی های تبلیغاتی این نکته را آشکار می کند که فرهنگ مصرفی دربردارنده چیزی بسیار بیشتر از یک رابطه ساده و مستقیم بین تبلیغ کالا و مصرف آن می باشد. در واقع ، در این رابطه علاوه بر مصرف کالا، از لحاظ فرهنگی نیز تاثیرات زیادی بر مخاطبان قابل تصور است . تبلیغات در رسانه های مختلف از تکنیک های متنوعی استفاده می کنند تا مخاطبان را به مصرف کالا و خدمات خود ترغیب کنند. این تکنیک ها در دراز مدت تغییرات فرهنگی مبتنی بر مصرف گرایی را باعث می شوند. در سال های اخیر، تبلیغات تله شاپینگ یا خرید از راه دور در ایران و به خصوص از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شدت زیادی پیدا کرده است . این مقاله ، بر آن است که این تبلیغات را مورد تحلیل قرار داده ، تکنیک های تبلیغی آنها را شناسایی کرده و تاثیرات آنها بر فرهنگ مصرف گرایی را مورد بررسی قرار دهد. به این منظور، تعدادی از نمونه های تبلیغاتی ، به صورت هدفمند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تکنیک های مهم تبلیغاتی آنها شناسایی شده است . نتایج این مطالعه نشان می دهد که تبلیغات خرید از راه دور، مخاطبان را به کنترل خود، اطرافیان و جهان اطرافشان دعوت می کنند. این تبلیغات ادعا می کنند که کالاهای آنها مخاطبان را قادر می سازد تا از وضعیت فعلی کثیف ، عقب افتاده ، پر از زحمت و از بدن زشت و پر از بیماری خود رهایی پیدا کنند و به افرادی ایده آل تبدیل شوند. در واقع این آگهی ، لذت مصرف را به عنوان لذت نوعی از شکوفایی و تغییر، به مخاطبان عرضه می کنند.
خلاصه ماشینی:
روش های تبلیغاتی خرید از راه دور ماهواره ای و رواج فرهنگ مصرف گرایی ١ آوات رضانیا*، مریم حسینی ** چکیده بررسی آگهی های تبلیغاتی این نکته را آشکار می کند که فرهنگ مصرفی دربردارنده چیزی بسیار بیشتر از یک رابطه ساده و مستقیم بین تبلیغ کالا و مصرف آن می باشد.
در این مقاله ما بر آن هستیم تا تبلیغات ماهواره ای تله شاپینگ و پایگاه های اینترنتی فروش کالاهایی را که به نوعی وابسته به این شبکه ها هستند، مورد بررسی قرار دهیم و روش های مختلف تبلیغی و علت های موفقیت آنها را از منظر مطالعات رسانه ای تحلیل کنیم .
اینها همه با هم در حال حاضر بازار مصرف ایران را کنترل می کنند و فرهنگ مصرف گرایی در ایران به شدت تحت تأثیر این شبکه ها و تبلیغات آنها است که در عین حال که از نظر اقتصادی باعث هدر رفتن بسیاری از منابع مالی افراد می شود.
د) از رده خارج شدن وسایل کهنه و نسل جدید محصولات قدیمی تر: معمولا در عالم تبلیغات ، تبلیغات چی فقط به معرفی کالای خود می پردازد و بدگویی از کالاهای دیگر ممنوع است ؛ اما به نظر می رسد که در تله شاپینگ ها این موضوع اجرا نمی شود.
در شبکه های تله شاپینگ نیز تبلیغات به گونه ای انجام می گیرد که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از لحاظ جنسی مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.