چکیده:
یکی از اهداف مجلة رشد مدیریت مدرسه، انتقال حرفها و دیدگاهها و همچنین مشکلات و معضلاتی است که مدیران مدارس با آنها دست به گریباناند. در ادامة سفرهای اعضای شورای برنامهریزی فصلنامة رشد مدیریت مدرسه، این بار سردبیر و چند تن از اعضای شورای برنامهریزی مجله به استان سمنان سفر کردند و طی این سفر با جمعی از مدیران مدارس و کارشناسان این استان دیدار کردند که گزارش آن را در همین شماره میخوانید. این گروه بر آن شدند در جمع تعدادی از مدیران مجری برنامة تعالی مدیریت مدرسه، گروه هماندیشی مدیران دورة ابتدایی و همچنین اعضای دبیرخانة کشوری گروه مدیران دورة ابتدایی به نمایندگی از همة مدیران استان سمنان، نیز حاضر شوند و پای صحبتها و درد دلهای آنان بنشینند. آنچه در پی میآید، حاصل این گفتوگوی صمیمانه است.در ابتدای این نشست دکتر مرتضی مجدفر، عضو شورای برنامهریزی فصلنامة رشد مدیریت مدرسه با طرح این موضوع که امروز یکی از دغدغههای ما در دفتر مجلة رشد مدیریت مدرسه، بحث نظام مدیریت آموزشگاهی است، گفت: «الان هر پزشکی تا شمارة نظام پزشکی نداشته باشد، نمیتواند مطب باز کند یا همة مهندسان عمران، باید از اتحادیة نظام مهندسی مجوز بگیرند تا شهرداری مجوز ساخت و ساز به آنها بدهد ولی درمورد مدیریت مدارس این چنین نیست. لیسانس هر رشتهای یا هر فرد کماطلاع در هر سن و سالی میتواند معاون و مدیر مدرسه شود.» وی این نوید را به همه حاضران در جلسه داد که مجلة رشد مدیریت مدرسه، از شمارة پاییز ۹۴، بحث نظام مدیریت آموزشگاهی را شروع کرد. و این بحث را تا حصول نتیجه ادامه میدهد.سپس از مدیران و حاضران در جلسه خواسته شد که هر کدام در دو دقیقه خواستهها، آرزوها، مشکلات و تنگناها و پیشنهادهای خود دربارة مدیریت آموزشگاهی، طرحهای گوناگون آموزشوپرورش، شورای عالی، برنامة درسی و... را مطرح کنند. آنچه در ادامه میآید صحبتهای مدیران حاضر در جلسه است
خلاصه ماشینی:
"مصطفی مغنیان، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، نمایندة مدیران آموزش ابتدایی سمنان یکی از نکاتی که در سند تحول بنیادین دیده شده و باید در برنامة تعالی و طرحهای دیگر آموزشوپرورش روی آن کار شود، تقابل و تعارضی است که نسل دیجیتال امروز با پدر و مادرهای خود دارند.
اگر مدیر نالایق و ناکارآمد باشد، این کار درست است ولی چرا مدیری که با توان بالایی کار میکند، کنار گذاشته میشود؟ مریم صائمی، کارشناس ارشد ادبیات فارسی، مدیر مدرسة معلم من میخواهم چند درخواست را فهرستوار مطرح کنم که عبارتاند از: é استفاده از کادر مجرب و متخصص در زمینههای آموزشی، اجرایی و خدماتی؛ é تخصیص اعتبارات و تجهیزات بهمنظور ایجاد یک فضای فیزیکی مطلوب به لحاظ سرمایش و گرمایش؛ é برگزاری دورههای ضمن خدمت و بازآموزی همکاران و خصوصا مدیران؛ é ایجاد فضای مجازی جهت هماندیشی و تبادل تجربیات مدیران در گروهها و شبکههای اجتماعی؛ é سوق دادن مدیران مدارس به سمت خودارزیابی؛ é برقراری امنیت روانی برای مدیران و ایجاد فضایی به دور از استرس برای مدیریت مطلوب؛ é افزایش سهمیههای پذیرش تربیت معلم برای شهرستانهای محروم؛ é و گنجاندن مهارتهای زندگی در محتوای درسی.
مهین صالحیان، کارشناس آموزش ابتدایی، مدیر دبستان دهخدا، شهرستان شاهرود با توجه به اینکه برنامة تعالی مدیریت برای اولین بار است که اجرا میشود، خواهشمندم از مدیران مجری این طرح حمایت و به آنها توجه بیشتری شود؛ چون اجرای این طرح کار راحتی نیست."