چکیده:
روش: جهت دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از آزمون علیت گرنجر، ارتباط علی و معلولی میان این سه متغیر شناسایی و سپس برای دوره زمانی ۸۹-۱۳۶۳ در قالب الگوی خود توضیح‌برداری با وقفه‌های گسترده (ARDL) تبیین گردید. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون علیت گرنجر نشان داد که جهت علیت از آموزش و رشد اقتصادی به سمت فقر است. هم‌چنین الگوسازی مدل ARDL نیز نشان داد که میان فقر، آموزش و رشد اقتصادی ارتباط هم‌جمعی و یا به‌عبارت دیگر ارتباط بلندمدت وجود دارد. براساس الگوی فوق، متغیر آموزش اگرچه با وقفه، ولی در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثری منفی و معنی‌دار بر شاخص فقر در ایران دارد. ارتباط میان رشد اقتصادی و فقر نیز در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارتباطی معکوس است. در نهایت نیز الگوی تصحیح خطا بیان‌گر آن است که سرعت تعدیل و حرکت به سمت تعادل بلندمدت در الگوی فقر به کندی صورت می‌گیرد. بحث: در کوتاه‌مدت و بلندمدت با افزایش رشد اقتصادی و آموزش، میزان فقر در جامعه کاهش خواهد یافت. هم‌چنین چنانچه شوکی به مدل فوق وارد شود، زمانی به اندازه دو دوره لازم است تا الگو خود را تعدیل نموده و دوباره به تعادل اولیه باز گردد.
خلاصه ماشینی:
بر ایـن اسـاس و بـا توجه به شرایط کشور ایران ، در مطالعه حاضر سعی شده است تا از شاخصهایی برای نشان دادن فقر، آموزش و رشد اقتصادی استفاده شود که مورد توافق مطالعات مختلـف باشـد و هم چنین بتواند تمام ابعاد متغیرهـای تحـت بررسـی را بـه درسـتی نشـان دهنـد.
آزمون علیت -گرنجر و تصریح فرم تابعی الگو بعد از تصریح شاخصهایی جهت اندازه گیری میـزان فقـر، آمـوزش و رشـد اقتصـادی، جهت شناسایی و تبیین ارتباط علی و معلولی میان متغیرهای تحت بررسی ، شش رابطه بـه صورت روابط ٤-٦ تعریف شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) با مشخص ساختن طول وقفه (p)، هریک از شش رابطه مذکور به صورت مدل مقید و نامقید برآورد و سپس رابطه علیت بین متغیرهای فقر، آموزش و رشد اقتصادی بـا اسـتفاده از آزمون علیت گرنجر شناسایی شده است .
تصریح الگوی خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL) در این مطالعه جهت بررسی ارتباط کوتاه مدت و بلندمدت میان فقـر، آمـوزش و رشـد اقتصادی از روش ARDL معرفی شده توسط پسران و پسران (١٩٩٧) و پسران و همکاران (٢٠٠١) استفاده شد.
با این وجود بر اساس نتایج مطالعه حاضر تنها مـیتـوان گفت که وضعیت اقشار فقیر جامعه با رشد اقتصادی بهبود یافته است اما از آن جا کـه اثـر رشد اقتصادی بر فقر به دو صورت اثر مستقیم (درآمدی ) و اثر غیرمستقیم (اثر توزیعی ) که ارتباط کمی بین فقر، آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران ...