چکیده:
یکی از وظایف اصلی و حیاتی مدیریت منابع انسانی ، کارمندیابی و انتخاب کارکنان شایسته است که اصلی ترین سرمایه با این سامانه وارد سازمان میشود. بی اطلاعی یا بی اعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاری در زمینه کارمندیابی و انتخاب کارکنان برای سازمان و جامعه دارد. این پژوهش تلاش میکند به این پرسش های اساسی در زمینه معیارهای کارمندیابی و انتخاب بر اساس مبانی اسلامی پاسخ دهد و الگوی معیارهای کارمندیابی و انتخاب را مبتنی بر فرهنگ و دستورهای اسلامی ارائه کند. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی و استخراج معیارهای کارمندیابی و انتخاب از متون اسلامی پرداخته شد. بعد از استخراج ١٠٩ شناسه اولیه طی دو مرحله کدگذاری با استفاده از نرم افزار Atlas.ti چندین مرتبه مورد تحلیل ، بازبینی و ترکیب قرار گرفته و در نهایت ١٣ معیار به عنوان معیارهای شایسته کارمندیابی و انتخاب ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"مرحله دوم: تشریح و تفسیر متن ـ ترسیم شبکه مضمونها ـ تحلیل شبکه مضمونها ردیف مضمون پایه مضمون سازمان دهنده مضمون فراگیر 1 متخصص ، کار بلد، اهمیت تخصص نسبت به خاندان دارای تخصص 2 تلاش و کوشش ، توانایی انجام دادن کار (قدرت بدنی )، صلابت و قدرت، استقامت و پشتکار، کوشا و فعال، صاحب اراده ، ثابت قدم در کارها توانایی انجام دادن کار معیارهای تخصصی 3 باز بودن نسبت به تجربه ، پندپذیر بودن ، با تجربه تر بودن با تجربه بودن 4 خوش سابقه تر، سوء پیشینه سابقه کار 5 فرمانبردار، مسئولیت پذیر مطیع و اطاعت کننده 6 مغرور نبودن ، خویشتن دار خویشتن دار 7 مخالفت با خواسته های دل، حریص نبودن ، خلوص نیت داشتن ، پرهیزکار تقوا و پرهیزکار معارهای اخلاق 8 امانتدار، حفاظت کننده ، دنبال مال حلال امانتدار ی ی 9 پاسخگو بودن نسبت به کار، تعهد و احساس مسئولیت متعهد و مسئولیت پذیر 10 مورد اعتماد، وفادار به عهد و پیمان مورد اعتماد 11 خوشرفتار، پاکدلتر، منزلت و نفوذ اجتماعی ، خانواده پاکتر، خیرخواه ، پاکتر، آگاه به منزلت خویش جایگاه مورد احترام در جامعه معیارهای میان فردی (اجتماع ) 12 بخشنده ، ظالم نبودن ، فداکاری در راه فرمان ایثار و بخشنده ی 13 انصاف داشتن ، طرفدار حق ، عادل بودن ، سوء استفاده نکردن از قدرت عادل و طرفدار حق مضمونهای شناخته شده (شناسه های اولیه )، منبع اصلی تشکیل شبکه های مضامین است ."