چکیده:
سازمانهای دولتی، بهعنوان یکی از ارکان مهم در تأمین خدمات عمومی و اساسی مورد نیاز شهروندان و بهعنوان تدوینکنندگان و مجریان قوانین و خطمشیهای عمومی، در اقتصاد خدماتمحور امروزی، در هر جامعهای از جمله ایران نقش مهمی ایفا میکنند؛ ایفای چنین نقشی، مستلزم رویکرد نوآورانه در خدمات عمومی و بهکارگیری راهبردهای مناسب در تحقق این امر است. پژوهش حاضر، تأثیر توانمندسازی نیروی انسانی بهعنوان یکی از راهبردهای مهم سازمانی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی را بر نوآوری در خدمات عمومی، با نقش تعدیلکنندۀ تعلقخاطر کاری بررسی میکند. در این پژوهش، برای تبیین مفهوم توانمندسازی کارکنان، از مدل اسپریترز (1995) و برای بررسی تعلقخاطر، از مدل شاوفی و باکر (2002) استفاده شده است. از سوی دیگر، ابعاد مدنظر درمورد نوآوری در خدمات عمومی، شامل نوآوری در ارائۀ خدمات، نوآوری در فرایند و فرهنگ نوآوری است. جامعۀ آماری در این پژوهش، شامل سازمانهای برتر تهران در جشنوارۀ شهید رجایی در سال 1392 است. نمونهگیری به روش تصادفی انجام گرفته و برای تجزیه و تحلیل آماری، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد چهار بعد توانمندسازی کارکنان (احساس شایستگی، احساس معناداربودن شغل، احساس مؤثربودن و احساس اعتماد) با نوآوری در خدمات عمومی، رابطۀ معنادار دارند. همچنین تعلقخاطر کاری، ارتباط بین توانمندسازی و نوآوری در خدمات عمومی را تعدیل میسازد.
خلاصه ماشینی:
در این زمینه به طور خاص ، به نقش منابع انسانی در نوآوری در خدمات عمومی بخش دولتی کمتر توجه شده است .
در این پژوهش بررسی می شود که آیا توانمندسازی کارکنان نوآوری بر ارائة خدمات عمـومی تأثیر دارد.
Work Engagement کارکنان این سازمان ها، نوآوری در خدمات عمومی به ضرورتی اساسی تبدیل شده اسـت .
چارچوب مفهومی پژوهش حاضر، با هدف تبیین تأثیر توانمندسازی کارکنان بر نوآوری در خدمات عمومی ، با تأکید بر تعلق خاطر کاری انجام گرفته است .
٦. تأثیر توانمندسازی کارکنان بر نوآوری در خدمات عمومی ، از طریق تعلق خاطر کاری تعـدیل می شود.
تحلیل داده ها نشان می دهد احساس اعتماد به دیگران به میزان ٠/٥٤ بر نوآوری در خـدمات عمومی تأثیرگذار است و بین این دو به میزان ٠/٥٠ رابطة معنادار وجود دارد (شکل هـای ٣ و ٤).
تحلیل داده هـا نشـان مـی دهـد تعلـق خـاطر کـاری بـا ٠/٧ تـأثیر و ٢/٢٥ معناداری ، نقش تعدیلگری را در تأثیر توانمندسازی بر نوآوری در خدمات عمومی ایفا می کند کـه این فرضیه نیز تأیید می شود (شکل های ٣ و ٤).
از سوی دیگر، در این پژوهش ، آن دسته از ابعاد نوآوری در خدمات مـدنظر بـوده اسـت کـه به طور عمومی در پژوهش های مربوط به خدمات بخش خصوصی و دولتی بررسی شده اند.
Explaining the role of occupational and personal resources in employee engagement, Public management journal, 2(5): 73-96.
M. (1995), Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation", Academy of management Journal, 38(5): 1442-1465.