چکیده:
هم پیمایی در واقع استفاده مشترک از یـک خـودرو توسـط افـرادی کـه بخـش عمـدهای از مسـیر رفت وآمدشان مشترک بوده و زمان رفت و برگشت شان نیز با هم هـم خـوانی دارد. هـم پیمـایی هـم می تواند در مورد سفرهای بین شهری انجام گیرد و هم سفرهای درون شهری. بدین گونه که افرادی که قصد سفر در یک زمان واحد، از یک مقصد معین به یک مبدا مشترک را دارند، می تواننـد طـی توافقی کتبی و یا شفاهی ، از یک خودروی سواری مشترک استفاده کنند. در سفرهای بـین شـهری عموما فردی که صاحب خودرو است تنها رانندگی می کند، در عوض افرادی که با او سفر می کنند، مخارج خودرو اعم از سوخت و مخارج تعمیرات خـودرو را بـه عهـده مـی گیرنـد. امـا در مسـیرهای ٧٥ درونشهری، ٣ یا ٤ نفر از افرادی که در یک محله زندگی می کنند و محل کارشان نیـز در نزدیکـی هم است ، توافق می کنند هر روز با خودروی شخصی یکی از خودشان به محل کار بروند و بازگردند و یا اگر یکی از آنها فاقد خودروی شخصی باشد، هزینه آن را بپردازد. هم پیمایی ، باعث کـاهش تعـداد وسایل نقلیه تک سرنشین و افزایش ظرفیت حمل مسافر در معابر مـی شـود؛ یکـی از عوامـل اصـلی بحران آلودگی هوای تهران که هرساله در ماه های پایانی پاییز و آغازین فصل زمستان بـه اوج خـود می رسد، تردد خودروهای تکسرنشین در شهر تهران می باشد. در این پژوهش پرسش نامه ای تنظیم و صدوپنجاه نفر از کارشناسان تصادفات تهران بزرگ به صورت تصادفی انتخـاب شـدند کـه پـس از پاسخ دادن به سوالات، جوابها با نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد؛ مردها ٨٩/٣٤ درصـد و زنهـا ١٠/٦٦ درصد افراد گروه نمونه را تشکیل می دهند و چون سطح معناداری آزمون، صفر به دست آمده و از ضریب همبستگی کوچکتر می باشد بنابراین فرض پژوهش یعنی امکان اجـرای هـم پیمـایی در شهر تهران مورد تایید است .
خلاصه ماشینی:
"٨٠ همچنین شبکه های اجتماعی برای ترغیب هم پیمایی بین جوانان ایجـاد و بـه کـارگیری شـد و در حـال حاضـر هـم سـواری آنـی بـا اسـتفاده از بسـترهای مـاهواره ای سیسـتم اطلاع رسانی جغرافیایی ١، سیستم موقعیت یاب جهانی ٢ تلفن های هوشمند و اینترنت برای سازماندهی زمان دقیق هم پیمایی به کار گرفته می شود که بـا پـردازش اطلاعـات ، تنهـا چند دقیقه قبل از موعد مقرر می تواند اقدامات هماهنگی را برای تعیین محل هم سواری و سایر نیازمندی های اطلاعاتی را ارائه و به اجرا گذارد.
برای ترغیب هم پیمایی افراد، بخشی از اقدامات مربوط به زمان قبل از هم پیمـایی و امور مربوط به هماهنگی دقیق و بهینه افراد از طرق ممکن صورت می گیرد که بـه آن اشاره شد، اما بخش مهم دیگری که مـی توانـد در هـم پیمـایی افـراد مـؤثر باشـد، ارائـه تسهیلات ترافیکی به کسانی است که در این سامانه بهره می جویند.
تأثیرات غیرمستقیم اقتصادی و اجتماعی حاصل از به کارگیری سامانه هم پیمـایی در کشور به سبب کاهش هزینه های ملی در مصرف سوخت ، آلاینده های زیست محیطـی و فاینـانس بهداشـت و درمـان ، بیمـه و هزینـه هـای تعمیـر و نگهـداری راه و خـودرو و صرفه جویی در زمان سفر، به جهت کاهش تردد خودروها در معابر و سایر منافع مـرتبط در طول مدت اجرای طرح های هم پیمایی به عنوان مزایای آن قلمداد می شود."