چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تئوری های معرف افشای اختیاری است. افشای اختیاری، افشای اطلاعاتی است فراتر از تعهدات قانونی، که به وسیله نهادهای قانونگذار تدوین شده است و نقش مهمی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران برون سازمانی ایفا میکند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، تئوری نمایندگی ( به دلیل تضاد منافع میان مدیر و مالک)، تئوری علامت دهی (به دلیل اطلاعات نامتقارن)، تئوری نیاز سرمایه (به دلیل نیاز به جذب سرمایه خارجی) و تئوری مشروعیت (به دلیل نیاز به تداوم فعالیت و تامین نیازهای اجتماعی)، تئوریهای معرف افشای اختیاری اطلاعات هستند. در مورد افشاء اختیاری، مدیران چنین افشاهایی را زمانی انجام می دهند که منافع حاصل از آن بیش از هزینه های آن باشد. در این مقاله ضمن بررسی تئوریهای افشاء اختیاری، هزینه و منافع حاصل از افشاء اطلاعات، محرکه های افشاء اختیاری اطلاعات و عوامل محدود کننده افشاء اختیاری اطلاعات، مورد بررسی قرار می گیرند.
The purpose of this study is survey of Factors influencing voluntary disclosure of information. Disclosure of voluntary information is disclosure beyond legal obligations، which have been formulated by legislative bodies and play an important role in reducing the information asymmetry between managers and outside investors plays. Research shows that Agency theory (due to a conflict of interest between the manager and owner)، signaling theory (due to asymmetric information)، the theory of capital need (the need to attract foreign investors) and legitimacy theory (because of the need to continue working and social needs) are the theories that represent voluntary disclosure of information.in the case of Voluntary disclosure، managers are doing such Disclosures، when its benefits exceed its costs. In this article we review the theories of voluntary disclosure، costs and benefits of disclosure of information، Motivations to voluntary disclosure and Constraints on voluntary disclosure of information.
خلاصه ماشینی:
در این راستا استراتژی افشای اختیاری1 شرکت، نقش مهمی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران خارجی ایفا میکند، زیرا عدم تقارن اطلاعات ممکن است موجب ارزشگذاری اشتباه شرکت شده و انگیزهای برای تصحیح ارزشگذاری اشتباه از طریق افشای بیشتر اطلاعات ایجاد نماید[2].
بنابراین، شرکت هایی که به دنبال تامین مالی بیرونی هستند، اگر منافع افشای اطلاعات بیشتر از هزینه ارائه اطلاعات محرمانه برای رقبای بالقوه باشد، به دلیل افزایش آگاهی و تحت تاثیر قرار دادن انتخاب های سرمایهگذاران بالقوه، اقدام به افشایاختیاری اطلاعات میکنند[18]و[22].
5 -3-2)محدودیت های افشاء اجباری فراهم کردن اطلاعات اضافی که از طریق گزارشگری اجباری فراهم نمیشود، عاملی برای افشای اختیاری اطلاعات میباشد به گونهای که سرمایه گذاران بتوانند هزینه معاملات در اوراق بهادار را کاهش دهند که خود سبب کاهش هزینه سرمایه و افزایش ارزش شرکت می شود .
3)نتیجه گیری دلیل اصلی نیاز به گزارشگری مالی و افشای اطلاعات، عدم تقارن اطلاعات و تضاد منافع بین مدیران و سرمایه گذاران میباشد.
“Corporate Governance And Voluntary Disclosure In France”, The Journal of Applied Business Research, Volume 29, Number 2.
“The Impact of Corporate Governance on Voluntary Information Disclosures of Quoted Firms in Nigeria”: An Empirical Analysis, Research Journal of Finance and Accounting ISSN 2222-1697.
“Formal corporate social responsibility reporting in Finnish listed companies”,Journal of Applied Accounting Research, Vol. 10, No. 3, pp.
“The Determinants of Forward-looking Disclosures in Interim Reports for Non-financial Firms: Evidence from a Developing Country”.
“Ownership structure, board composition and corporate voluntary disclosure: Evidence from listed companies in China”, Managerial Auditing Journal, 22(6): 604-619.