چکیده:
هدف : هدف این مقاله ، زمینه یابی نظری و مفهومی هماهنگی راهبرد اصلی دانشگاه ها با راهبردهای وظیفه ای و عملیاتی مدیریت دانش و راهبرد فرهنگ سازمانی در دانشگاه ها و کتابخانه های دانشگاهی است . طراحی و برازش الگوی هماهنگی راهبردی پژوهش ، به مدیران در سطوح مختلف دانشگاه ها، به ویژه مدیران کتابخانه های دانشگاهی کمک میکند تا ابزار مناسبی به منظور هماهنگی راهبردهای سطوح عملیاتی و وظیفه ای مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی با راهبرد اصلی دانشگاه ها و راهبرد فرهنگ سازمانی حاکم بر آن را در اختیار داشته باشند روش : در این پژوهش از روش تحلیل محتوا و ابزار سیاهه وارسی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. پس از تحلیل محتوای متون و گردآوری مبانی نظری، ٨ نفر از اعضاء هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به سیاهه وارسی پاسخ دادند یافته ها: نتایج به دست آمده از سیاهه وارسی، نشان دهنده میزان انطباق بالای درونی و ببرونی هر نوع راهبرد پیشنهادشده با نوع مشابه خود در انواع راهبردهای مورد مطالعه ود. این به معنای برازش نظری و مفهومی الگوی پیشنهادی پژوهش است .
خلاصه ماشینی:
بر این پایه ، مسئله مهم موردتوجه در این پژوهش این است که آیا میتوان بر پایه نوع راهبرد انتخابی اصلی در دانشگاه ها، بین راهبرد اصلی دانشگاه و راهبرد وظیفه ای مدیریت دانش و راهبردهای عملیاتی زیر نظام های آن در کتابخانه های دانشگاهی، همچنین راهبرد فرهنگ سازمانی دانشگاه ها، هماهنگی مفهومی و نظری ایجاد کرد؟ همچنین ، تا چه میزانی همخوانی نظری و مفهومی بن ی راهبردهای پیشنهادشده در این پژوهش و ویژگیهای هر نوع از راهبردهای موردبررسی با یکدیگر وجود دارد؟ مبانی نظری به منظور تعیین و سنجش میزان هماهنگی نظری و مفهومی راهبردهای مورد مطالعه و ارائه الگوی پیشنهادی مناسب ، با بررسی متون ، ویژگیهای انواع راهبردهای مورد مطالعه استخراج و سپس ارزیابی دقیقی در رابطه با میزان هماهنگی هر نوع از راهبردها با سایر راهبردهای موردمطالعه صورت پذیرفت .
اگر عوامل وابسته (از قبیل راهبردهای وظیفه ای و عملیاتی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی) با راهبرد اصلی دانشگاه ها هماهنگ نباشند؛کتابخانه ها نمی تواند به طور مؤثری منابع موجود را به سمت جهت برنامه ریزی شده ، سازماندهی کند و درنتیجه عملکرد آن ها ضعیف خواهد بود (٢٠٠٥ ,quoted in Shih and Chiang ١٩٨٧ ,Lawless).
بر این پایه ، در این مقاله تلاش شده است تا مشخص شود تا چه میزانی از نظر مفهومی میتوان میان انواع راهبردهای پیشنهادی فرهنگ سازمانی دنیسون و میشرا ( & Denison ١٩٩٥ ,Mishra) به عنوان یکی از نظریه های مطرح در حوزه فرهنگ سازمانی و انواع راهبردهای وظیفه ای و عملیاتی مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی دانشگاهی و انواع راهبردهای اصلی دانشگاه ها هماهنگی برقرار نمود.