چکیده:
بی شک، ارزش های دینی زمینه ساز تعالی و سعادت دنیوی و اخروی انسان ها می باشند. انتقال و آموزش این ارزش ها به نسل های امروز و آینده از دغدغه های مهم جوامع دینی است. نهاد آموزش و پرورش از مهم ترین نهادهایی است که در انتقال ارزش ها نقش مهم و اساسی را بر عهده دارد. نتایج پژوهش، که بر پایه مطالعات اسنادی و به روش توصیفی ـ تحلیلی است، نشان داد: با توجه به ویژگی های روحی و روانی کودکان، باید به پرورش جنبه های شناختی، رفتاری و عاطفی کودکان پرداخت و بر این اساس نیز انگیزه متربیان را به یادگیری آموزه های دینی و انجام آن برانگیخت. استفاده از زبان داستان، قصه، تمثیل و بهره گیری از روش پرسش و پاسخ، تمرین و تکرار، تشویق و غیره از کارآمدترین روش ها در انتقال و توسعه ارزش ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است: برای انتقال ارزش های دینی به کودکان دبستانی چه راه کارهایی وجود دارد؟ نظر به این پرسش اصلی، سؤال های فرعی دیگری نیز مطرح می شود؛ از جمله: 1.
راه کارهای انتقال ارزش های دینی منظور ما از عنوان ذکرشده در پژوهش حاضر، روش ها، بیان شیوه ها و فنون و دستورالعمل های جزئی دینی است که اهداف و اصول آموزش دینی را به ثمر می رساند و به آنها عینیت می بخشد.
روش قصه گویی: در اهمیت این روش و بهره گیری از آن، همین بس که در قرآن کریم و تعالیم انبیای الهی و مکتب آسمانی هم این روش مؤثر، یعنی زبان داستان و قصه برای آموزش و هدایت و القای مفاهیم و پیام های دینی مورد توجه قرار گرفته است.
«اگر ما همه قصه و حکایت را در کتب آسمانی می بینیم بدان جهت است که این کتب می خواهندمفاهیم و پیامدهای دینی را به زبانی برای مردم ابلاغ کنند که موافق طبع و مورد علاقه آنان باشد تا از این طریق بتوانند آنها را بهتر ارشاد و هدایت کنند و این زبان، همان زبان داستان است در این میان، ملاحظه می شود که بخش هایی از قرآن کریم نیز به نقل داستان های گوناگون اختصاص یافته است.
اندیشمندان و صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی نیز با استفاده از این روش، تمرین و تکرار را در آموزش و یادگیری مؤثر دانسته و ازاین رو، در کتاب های خویش دانش آموزان را توصیه به تمرین و تکرار در امر فراگیری نموده و گفته اند: «الدرس حرف و التکرار الف»."