چکیده:
با گسترش رویکردهای نوین در تعلیم و تربیت و با وجود پیشرفت در حوزة یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی در این حوزه به چالشی بزرگ تبدیل شده است. هدف از این پژوهش استخراج مهمترین مؤلفهها، ابزارها و روشها برای ارزشیابی یادگیری الکترونیکی بهمنظور دستیابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائة چهارچوبی جامع از نحوة ارزشیابی سیستمهای یادگیری الکترونیکی است. در این پژوهش از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. که در آن محققان از میان جامعة آماری که شامل 78 تحقیق در حوزة ارزشیابی یادگیری الکترونیکی بود، تعداد 25 نمونه را بهصورت هدفمند انتخاب نمودند و به استخراج ابزارها، مؤلفهها و روشهای ارزشیابی بهکار برده شده در این تحقیقات پرداخته و با تحلیل این موارد چهارچوبی برای ارزشیابی یادگیری الکترونیکی ارائه دادند.یافتههای این پژوهش شامل مؤلفهها، ابزارها و روشهای به کار رفته در ارزشیابی یادگیری الکترونیکی در تحقیقات مختلف و ارائة چهارچوبی جامع در این باب است. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین مؤلفههای ارزشیابی شامل قابلیت استفاده، کیفیت محتوا و اطلاعات، دسترسپذیری، ارتباط، تعامل و رابط کاربرها، مدیریت و قابلیت کنترل، سیستم فنی و خدمات و پشتیبانی و مهمترین ابزارهای ارزشیابی شامل پرسشنامه، چکلیست و مصاحبه و مهمترین روشهای ارزشیابی شامل مطالعة موردی، زمینهیابی و تحلیل اسنادی میباشد.
خلاصه ماشینی:
سنتزپژوهي مؤلفه ها، ابزارها و روش هاي به کار رفته در ارزشيابي يادگيري الکترونيکي و ارائۀ الگويي جامع براي ارزشيابي آموزش الکترونيکي سمانه عبدلي * نسرين محمدحسني ** چکيده با گسترش رويکردهاي نوين در تعليم و تربيت و با وجود پيشرفت در حوزٔە يادگيري الکترونيکي، ارزشيابي در اين حوزه به چالشي بزرگ تبديل شده است .
هدف از اين پژوهش استخراج مهم ترين مؤلفه ها، ابزارها و روش ها براي ارزشيابي يادگيري الکترونيکي به منظور دست يابي به نقاط مشترک در اين تحقيقات و ارائۀ چهارچوبي جامع از نحؤە ارزشيابي سيستم هاي يادگيري الکترونيکي است .
يافته هاي اين پژوهش شامل مؤلفه ها، ابزارها و روش هاي به کار رفته در ارزشيابي يادگيري الکترونيکي در تحقيقات مختلف و ارائۀ چهارچوبي جامع در اين باب است .
پژوهش حاضر استخراج مهم ترين عوامل و ابزارهاي موجود براي ارزشيابي يادگيري الکترونيکي را به منظور دست يابي به نقاط مشترک در اين تحقيقات و ارائۀ چهارچوبي جامع از نحؤە ارزشيابي سيستم هاي يادگيري الکترونيکي به عنوان هدف اصلي خود دنبال کرده است .
A model for measuring e-learning systems success in universities.
Usable E-Learning: A Conceptual Model for Evaluation and Design.
Evaluation of Collaborative Tools in Web- Based E-Learning Systems.
Multi-dimensional students’ evaluation of e-learning systems in the higher education context: An empirical investigation.
A decision support system for usability evaluation of web-based information systems.
A machine learning-based usability evaluation method for eLearning system.