چکیده:
پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بازسازی معنایی پیامدهای فرهنگی تجارت مرزی در شهر مرزی مریوان ازمنظر ساکنان آن بپردازد. روش شناسی پژوهش کیفی است و از روش قوم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده کرده ایم. جهت گردآوری دادهها نیز از فنون مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی و از نمونهگیری فرصتگرا یا ظهوریابنده بهره گرفته ایم. برای تحلیل اطلاعات از نظریه زمینهای استفاده کرده ایم. نهایتا دادهها درقالب 51 مفهوم، 4 مقوله اصلی و یک مقوله مرکزی کدگذاری و تحلیل شدند. 4 مقوله اصلی عبارت اند از: استحاله ارزشی و هنجاری، سوژه شدن بدن/ابژه شدن طبیعت، ابزاری شدن ارتباطات، اصالت زدایی از دانش. برمبنای نتایج حاصل از مصاحبه با 27 نفر از مطلعان کلیدی، اساسیترین عناصر فرهنگی این جامعه، که شاخص کلی فرهنگ منطقهاند، بنابر تاثیرات تجارت مرزی، اساسا تغییر کرده و جابه جا شده اند.
خلاصه ماشینی:
٥. روش شناسی مطالعه با توجه به اینکه هدف این مطالعه بازسازی معنایی پیامدهای فرهنگی تجارت مرزی در شهر مرزی مریوان از منظر مرزنشینان آن منطقه است ، از روش شناسی کیفی و روش مردم نگاری برای انجام عملیات تحقیق بهره گرفته شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) تغییر دیدگاه به مرگ ، عادیشدن مرگ ، کاهش جمعیت ، تنظیم خانواده ، آرامش ، آسایش ، نظافت فردی، آلودگی نفتی آب و خاک، تصادفات جاده ای، افزایش مرگ و تصادف ، ترویج لوازم آرایشی و بهداشتی، قاچاق دارو، افزایش درمانگاه و مطب و بیمارستان ها و فوریت های پزشکی، چکاپ های دوره ای، اهمیت یافتن جنس و اصول بهداشتی و ایمنی مصالح ساختمانی، بیمۀ خدمات درمانی سوژه شدن بدن / ابژه شدن طبیعت ٧-١- استحالۀ ارزشی/هنجاری تجارت مرزی در مریوان موجب شده است ارزش ها و هنجارها و در کل شیوه های زندگی مردم منطقه به گونه ای متفاوت و گاه متضاد با گذشته درک، تجربه و تفسیر شود.
با تمام این توضیحات باید گفت درست است که تجارت مرزی از راه ارتقای معیشتی باعث شد تا جایگاه ارزشی و هنجاری تحصیل و آموزش و پرورش افراد در کلیت نظام فرهنگی مردم منطقه متزلزل و برکنده شود، ولی همین مسئله در داخل شهر مریوان به طور وارونه برای نسل جدید و بچه هایی عمل میکند که هم اکنون در مقطع مهدکودک و آمادگی، دبستان و راهنماییاند و هنوز به سن کار نرسیده اند.