چکیده:
با توجه به شکل گیری فضای رقابتی در دنیا، این واقعیت در ایران حاکم است که برخی از صنایع با روند رقابتی جدی مواجه هستند و این روند، جریان کسب وکار و حتی بقای آنها را تحت تاثیر قرار داده است. خلق و انتخاب بازارهای ویژه می تواند یکی از راهکارهای موثر برای حفظ سهم بازار، ارتقای آن و در نهایت موفقیت در محیط های رقابتی باشد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه صنعت مواد غذایی در ایران را می توان از جمله صنایعی به حساب آورد که رقابت در آن در سطح بسیار بالایی است، لذا تمرکز اصلی این پژوهش متوجه این صنعت می باشد. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل موثر بر شناخت بازارهای ویژه، اقدام به مروری بر ادبیات پژوهش گردید و سپس مدل مفهومی پژوهش طراحی و تدوین شد. جهت آزمون مدل در جامعه آماری مورد بررسی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که بر اساس نتایج آزمون، مدل مفهومی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از آزمون، اولویت ابعاد مدل از نظر اهمیت جهت «شناخت بازارهای ویژه» در صنعت مواد غذایی ایران به ترتیب شامل: «توانمندی های بنگاه ها»، «محیط کلان» و «ویژگی های صنعت مواد غذایی» می باشد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش با توجه به حساسیت و اهمیت صنعت مواد غذایی که مستقیما با سلامت جامعه در ارتباط است (Phillips ,1994) و همچنین با توجه به سطح سرمایهگذاری، رقابت، تبلیغات و تنوع تولیدات مطرح در این صنعت، اقدام به شناسایی و طبقهبندی عوامل موثر بر شناخت بازارهای ویژه در این صنعت شده است تا از این طریق به نوعی راهکار مناسب جهت حفظ سهم بازار و توسعه آن Niche Markets & Niche Marketin برای شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی ارایه گردد.
در این پژوهش، پژوهشگر از طریق مطالعه و بررسی ادبیات تحقیق و همچنین مطالعه صنعت و مصاحبه با خبرگان صنعت، اقدام به شناسایی و تعریف مجموعه عوامل موثر بر شناخت بازارهای ویژه در صنعت مواد غذایی نموده و بر اساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده اقدام به طراحی و تدوین مدل مفهومی پژوهش نموده است.
در مجموع نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی بازارهای ویژه به صراحت اشاره به عوامل خاص و مشترک برای شناخت بازارهای ویژه نمینمایند، لذا در این پژوهش، رویکرد پژوهشگر اینگونه بوده است که به نوعی بتواند عواملی که به طور ضمنی در بخش مروری بر ادبیات نیچ مارکتینگ به آنها به عنوان عوامل موثر بر شناسایی بازارهای ویژه اشاره شده است، گردآوری نموده و در نهایت مدل مفهومی پژوهش را طراحی و تدوین نماید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار 3: مدل تخمین استاندارد «شناخت بازارهای ویژه» بر اساس دادههای گردآوری شده برای پژوهش بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها هدف از این پژوهش، شناسایی و طبقهبندی عوامل موثر در شکلگیری و شناخت بازارهای ویژه در صنعت مواد غذایی با تاکید بر بخش شیرینی و شکلات بوده است."