چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل راهبردی رفتار اخلاقی کارکنان در صنعت هتلداری شهر تهران بود. بر اساس مطالعات انجام شده عدالت توزیعی و عدالت رویه ای تاثیر مثبت و راهبردی بر رضایت شغلی از طریق رفتار اخلاقی کارکنان دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بخش پذیرش هتل های سه، چهار و پنج ستاره در شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 196 نفر انتخاب شدند. آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر برای آزمایش مدل پیشنهادی به کار گرفته شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار اخلاقی کارکنان نقش راهبردی و سازنده ای در بهبود رابطه میان عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دارد. بنابراین مدیریت هتل ها باید اقداماتی راهبردی در جهت افزایش ادراک کارکنان از عدالت توزیعی و عدالت رویه ای در جهت تهییج رفتار اخلاقی و در نهایت بالا بردن رضایت شغلی کارکنان انجام دهد. این پژوهش از لحاظ ترویج رفتار اخلاقی کارکنان، به طوری که کل ذی نفعان صنعت هتلداری از آن بهره مند شوند، به مدیریت هتل ها کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس مطالعات انجام شده عدالت توزیعی و عدالت رویهای تاثیر مثبت و راهبردی بر رضایت شغلی از طریق رفتار اخلاقی کارکنان دارد.
علاوه بر این هنگامی که با Distributive Justice Procedural Justice Thing Out کارکنان به طور عادلانه رفتار میشود، آنها تمایل بیشتری برای انتقال منافع شخصی کوتاهمدتشان به منافع گروه یا سازمان دارند (Lind & Tyler, 1988).
در ضمن بررسی تاثیر عدالت توزیعی و عدالت رویهای بر رضایت شغلی و رفتار اخلاقی کارکنان به عنوان دیگر اهداف این پژوهش در نظر گرفته شده است.
نتایج پژوهش با توجه به مدل ارایه شده، نشان میدهد که ارزشهای اخلاقی سازمان، عدالت رویهای و توزیعی به عنوان پیشزمینههای مهم رضایت شغلی کارکنان میباشند که نتایج این پژوهش با مطالعات (2001) Thompson مطابقت دارد.
بیشتر تحقیقات انجام شده در این حوزه به بررسی روابط بین عدالت سازمانی و نتایج خاص سازمانی از قبیل تعهد سازمانی، رضایت شغلی، عملکرد کاری و رفتار شهروندی سازمانی پرداختهاند، اما به طور ویژه تحقیقی در زمینه اینکه چگونه عدالت سازمانی رفتار اخلاقی کارکنان را در رابطه با مشتریان تحت تاثیر قرار میدهد انجام نشده است.
در این پژوهش چارچوبی بررسی شده است که عدالت سازمانی به عنوان یک متغیر مستقل رفتار اخلاقی کارکنان را در رابطه با مشتریان تحت تاثیر قرار میدهد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که درک عدالت سازمانی پیشبینیکننده رفتار اخلاقی کارکنان است که نتایج این پژوهش با نتایج پژوهشهای (2008) Okpara & Wynn و همچنین (2005) Warner مطابقت دارد."