چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مولفه یادگیری سازمانی بر اساس ابعاد جامعه پذیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 200 نفر از کارکنان دانشگاه با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد جامعه پذیری سازمانی بر اساس مدل تائورمینا و یادگیری سازمانی بر اساس مدل نیف استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی و یادگیری سازمانی به ترتیب 0/921 و 0/877 به دست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج پژوهش گویای آن بود که مولفه های دریافت آموزش، و تفاهم و حمایت کارکنان می توانند به طور مثبت و معنی دار ابعاد چشم انداز مشترک، فرهنگ یادگیری سازمانی، کار و یادگیری گروهی، اشتراک گذاشتن دانش و تفکر سیستمی را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش گویای آن بود که مولفههای دریافت آموزش، و تفاهم و حمایت کارکنان میتوانند به طور مثبت و معنیدار ابعاد چشمانداز مشترک، فرهنگ یادگیری سازمانی، کار و یادگیری گروهی، اشتراک گذاشتن دانش و تفکر سیستمی را پیشبینی کنند.
اعتباریان و خلیلی (1387)، در بررسی و مطالعه خود تحت عنوان «جامعهپذیری سازمانی و Team Learning Knowledge Distribution System Thinking کیفیت زندگی کاری در میان کارکنان سازمان تامین اجتماعی اصفهان» نشان دادند که رابطه مستقیم و معنیدار بین جامعهپذیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری وجود دارد.
بر اساس نتایج جدول 3، بین مولفههای دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشمانداز از آینده سازمان با کل ابعاد یادگیری سازمانی ادراک شده رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
جدول 6: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه رابطه بین هر یک از مولفههای جامعهپذیری سازمانی، کار و یادگیری گروهی (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه پنجم: مولفههای جامعهپذیری سازمانی میتوانند به اشتراک گذاشتن دانش را پیشبینی کنند.
بر اساس نتایج جدول 7، مقدار آماره آزمون برای بررسی رابطه بین هر یک از مولفههای جامعهپذیری سازمانی و اشتراک گذاشتن دانش برابر با 52/13 است که در سطح 99/0 (000/0=P) معنیدار است.
نتایج حاصل از فرضیه دوم پژوهش نشان داد که بین مولفههای جامعهپذیری سازمانی با فرهنگ یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
نتایج حاصل از فرضیه سوم پژوهش نشان داد که بین مولفههای جامعهپذیری سازمانی با کار و یادگیری گروهی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
نتایج حاصل از فرضیه چهارم پژوهش نشان داد که بین مولفههای جامعهپذیری سازمانی با اشتراک گذاشتن دانش رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد."