چکیده:
پیچیدگی، تنوع و تغییرات سریع و روزافزون که از خصوصیات بارز محیط امروز سازمان هاست، شرایطی را به وجود آورده که غفلت، سستی و عدم توجه به آن، هر سازمانی را از گردونه رقابت و حتی حیات حذف خواهد کرد. امروزه سازمان ها دریافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش و نوآوری نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. از این رو این پژوهش با هدف تبیین عملکرد شرکت با استفاده از مدیریت دانش و نوآوری در بین شرکت های تولیدی استان گیلان که دارای واحد تحقیق و توسعه می باشند، صورت گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی، تحلیلی با تاکید بر شاخه همبستگی بوده است. جامعه مورد پژوهش از کلیه شرکت های تولیدی استان گیلان که دارای واحد تحقیق و توسعه می باشند، 57 شرکت انتخاب شد. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها از نمونه گیری احتمالی ساده استفاده شد و از بین 57 شرکت، 39 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، استنباطی به کمک نرم افزار SPSS19 و Visual PLS1.04 استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین میزان قابلیت مدیریت دانش و سرعت، مقدار نوآوری و همچنین سرعت، مقدار نوآوری و عملکرد شرکت با کمک روش تحلیل مسیر رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"به طور خلاصه سئوالی که این تحقیق به دنبال آن است به شرح زیر میباشد: «آیا میتوان عملکرد شرکتها را با استفاده از مدیریت دانش و نوآوری تبیین کرد؟» مبانی نظری پژوهش مفهوم مدیریت دانش تعاریف بسیاری از مدیریت دانش در مقالات مختلف وجود دارد که مدیریت دانش را فرآیندی در نظر گرفته که به سازمانها در شناسایی، گزینش، سازماندهی، انتشار (توزیع) و انتقال اطلاعات و تخصصهای مهم که بخشی از حافظه سازمانی هستند و غالبا به صورت ساختارنیافته در سازمان وجود دارند، کمک مینماید (Turban & Mclean, 2002).
عدلی (1384) و حسنزاده (1385) فرهنگ سازمانی را به عنوان زیرساخت مهم مدیریت دانش مطرح میکنند، اما پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه نشان میدهد که فرهنگ سازمانی وجود مانعی برای استقرار مدیریت دانش در سازمان تلقی میشود، پژوهش (2002) Pauleen & Mason نشان میدهد که مهمترین مانع در اجرای مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی موجود است.
6. با توجه به نتایج فرضیه هفتم پیشنهاد میگردد برای آنکه فرآیند نوآوری در سازمان اتفاق بیفتد، لازم است سازمان از افرادی که مایلند دانش خود را به نفع سازمان با دیگران مبادله نمایند و همچنین افراد خلاقی که توان تبدیل ایدههای خود به محصولات و خدمات را در کمترین زمان (به سرعت) دارند، حمایت به عمل آید، زیرا این امر باعث میشود که شرکت نسبت به رقبای خود در ارایه محصولات و فرآیندهای جدید به سرعت عمل کنند و در نهایت منجر به عملکرد بهتر سازمان شوند."