چکیده:
خراسان بزرگ به عنوان خاستگاه پارتیان به نحو سوال برانگیزی با فقر آثار تاریخی دوره پارتی مواجه است کشف سنگ نگاره و کتیبه پارتی کال جنگال بیرجند در سال 1330 به عنوان یکی از معدود آثار این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این تحقیق سعی شده با بررسی تمامی تحقیقات صورت گرفته تحلیلی جدید و جامع از این اثر ارائه گردد. بنابراین با بررسی موضوعی سنگ نگاره که صحنه نبرد یک جنگجو با شیر را نمایش می دهد و موضوعی از این دست در هنر ایران باستان در دوره های قبل و بعد از دوره پارتی نیز رواج داشته، سعی شده است یک تحلیل جامع از موضوع سنگ نگاره با مقایسه آن با دیگر آثار موجود از جمله سنگ نگاره پارتی لاخ مزار و نقش برجسته الیمایی تنگ سروک صورت گیرد. همچنین با بررسی عناوین به کار رفته در کتیبه پارتی این اثر مقام سیاسی فرد دارنده این عناوین از دیدگاه نظامات سیاسی دوره پارتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
Khorasan as origin of Parthian questionably faces lack of historical remnant of Parthian. Discovering Birjand Kal_i Jangal Parti carved stone and epigraph in 1330 as one of the scant remnants of this era is very significant. In this paper we tried to present a new and spacious analysis of this matter considering all the researches done in this field. Thus considering stone carved that shows battle arena between a warrior and a lion which this kind of arts in ancient Iran before and after Parthian era was rampant، we tried to analyze stone carved comparing with other remnants such as Lakh-i Mazar Parthian and Elymais tang-i Sarvak stone carved. Also we want to investigate politicians perusing titles used in Parthian epigraph from political service aspects.
خلاصه ماشینی:
com سنگ نگاره پارتي کال جنگال بيرجند چکيده خراسان بزرگ به عنوان خاستگاه پارتيان به نحو سوال برانگيزي بـا فقـر آثـار تـاريخي دوره پارتي مواجه است کشف سنگ نگاره و کتيبه پـارتي کـال جنگـال بيرجنـد در سـال ١٣٣٠ به عنوان يکي از معدود آثار اين دوره از اهميت بسـزايي برخـوردار اسـت .
بنابراين با بررسي موضوعي سنگ نگاره که صحنه نبرد يک جنگجو بـا شـير را نمايش ميدهد و موضوعي از اين دست در هنر ايران باستان در دوره هاي قبل و بعـد از دوره پارتي نيز رواج داشته ، سعي شده است يک تحليل جامع از موضـوع سـنگ نگـاره بـا مقايسه آن با ديگر آثار موجود از جمله سـنگ نگـاره پـارتي لاخ مـزار و نقـش برجسـتۀ اليمايي تنگ سروک صورت گيرد.
معدود بودن نقوش برجسته دوره اشکاني و سبک نازل هنري آن در مقايسه بـا هنر هخامنشي و ساساني مورد بررسي و تحليل هاي گوناگون قرار گرفته است .
اما نکته حائز اهميت اين اسـت کـه در نقوش پارتي، نقشي که شاه يا پهلواني را در حال کشتن شـير نشـان دهـد، مشـاهده نشـده است و تنها مورد گزارش شده تاکنون سنگ نگاره کال جنگال بيرجنـد اسـت .
١٥ حتي اگر نامهاي اردشير مذکور در کتيبه هاي لاخ مزار ارتبـاطي بـا گـر اردشـير کتيبه کال جنگال نداشته باشد تکرار اين نام نشانه رواج و اهميت و قدرت سياسي اردشـير 105 نامي در دوره مورد بحث يعني اواخر دوره اشکاني و اوايل ساساني در ايـن منطقـه اسـت .