چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.روش: این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) توسط نرمافزار SPSS-22 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص موثر بوده است (001/0P<). بهعبارتدیگر نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری میشود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان استنتاج کرد که شناسایی مشکلات روانی و هیجانی ناشی از اختلال یادگیری و پیامدهای آن و همچنین پذیرش آنها بهجای اجتناب از آنها از سوی دانشآموزان میتواند مانع تعلل ورزی تحصیلی این دانشآموزان شود؛ بنابراین کاربرد درمانهای نسل سوم شناختی رفتاری ازجمله درمان پذیرش و تعهد میتواند در کاهش بسیاری از اختلالات روانشناختی ازجمله اختلال یادگیری و پیامدهای منفی حاصل آن مانند تعلل ورزی تحصیلی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"روساریو، کاستا، نونز، گنزالز-پیندا و همکاران 7 (2009) میگویند باوجوداینکه تعلل ورزی در تمام فعالیتهای زندگی روزانه ممکن است اتفاق بیفتد، اما تعلل ورزی Specific Learning Disorder (SLD) Samuel Kirk Diagnostic and Statistic Manual of mental disorder (Fifth Edition (DSM-5)( Academic procrastination Baumeister, Heatherton & Tice Howell & Watson Rosario, Costa, Nunez, Gonzalez-Pienda, Solano & Valle در زمینه انجام تکالیف درسی فراوانی بیشتر دارد.
از سوی دیگر بررسی کمتر این مدل درمانی در افراد مبتلا به اختلالات یادگیری خاص در ایران، خلأ Hayes Strosahl wilson Rowland Fletcher Swain, Hancock, Hainsworth & Bowman Halliburton & Cooper دیگری است که با این مطالعه پر خواهد شد و نتیجه چنین مطالعهای بهعنوان مبنایی مقدماتی برای بررسیهای بیشتر و نیز طراحی مداخلات متناسب جهت کاهش تعلل ورزی تحصیلی این افراد خواهد بود؛ بنابراین این پژوهش، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است: آیا درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر است؟ روش روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.
جدول 3: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) بر روی نمرات مؤلفههای تعلل ورزی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل متغیر وابسته مؤلفه منابع تغییرات Ss df MS F P تعلل ورزی تحصیلی آماده کردن تکالیف اثر پیشآزمون 35/0 1 35/0 011/0 649/0 گروه 611/140 1 611/140 161/28 001/0 آمادگی برای امتحان اثر پیشآزمون 141/2 1 141/2 378/0 318/0 گروه 439/199 1 439/199 546/31 001/0 تهیه گزارش اثر پیشآزمون 919/3 1 919/3 861/0 480/0 گروه 509/301 1 509/301 912/75 001/0 بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود."