چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی صرفه جویی مصرف آب در بین دانشـجویان و رابطـه آن بـا آگـاهی از پیامدهای کمبود انرژی ، تعهد و سرمایه فرهنگـی ، بـا اسـتفاده از روش پیمـایش اسـت . جامعـه آماری ، دانشجویان دانشگاه یاسوج هستند که ٣٥٠ نفر به عنوان نمونه تعیین شده و با اسـتفاده از روش نمونه گیـری تصـادفی چنـدمرحلـه ای ، انتخـاب شـده انـد. ابـزار تحقیـق ، پرسشـنامه هـای محقق ساخته یا استاندارد است که با استفاده از اعتبار سازه و اعتبـار محتـوا تعیـین اعتبـار و بـا استفاده از ضریب آلفا یا آزمون مجدد، تعیین پایایی شده اند. یافته های توصیفی نشـان داد: یـک سوم پاسخگویان در مصرف آب صرفه جـویی نمـی کننـد. مقایسـه میـانگین افـراد صـرفه جـو و غیرصرفه جو در متغیرهای مستقل ، بیانگر این بود کـه دو گـروه بـه لحـاظ آگـاهی از پیامـدهای کمبود انرژی ، تعهد و سرمایه فرهنگی ، تفاوت معنادار دارند. تبیین متغیر صرفه جـویی در مصـرف آب بر اساس مجموع متغیرها با روش رگرسیون لجستیک نشـان داد: متغیرهـای تعهـد، سـن و معدل تحصیلی ، قادرند ٢٦ درصد واریانس صرفه جویی در مصرف آب را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مـؤثر بـر صـرفه جـویی آب در بین دانشجویان دانشگاه یاسوج 3 سیروس احمدی ١* مریم مختاری ٢* پریسا رضایی چکیده هدف مقاله حاضر بررسی صرفه جویی مصرف آب در بین دانشـجویان و رابطـه آن بـا آگـاهی از پیامدهای کمبود انرژی ، تعهد و سرمایه فرهنگـی ، بـا اسـتفاده از روش پیمـایش اسـت .
دانشـگاه هـای (دولتی ) کشور به دلیل فضای گسترده فیزیکی (١٠ میلیون متر مربع )، جمعیت زیاد، باز بودن در اکثر سـاعات روز و توجیـه نبـودن بخـش اعظـم مخاطبـان آنهـا (دانشـجویان ) در زمینـه مدیریت مصرف ، دارای مصرف زیاد انرژی هسـتند، بـه گونـه ای کـه بـرآورد مـی شـود ١٥ درصد بودجه دانشگاه ها صرف تأمین انرژی می شود که از میزان بودجه بخش پژوهش آنها بیشتر است (امید،١ ١٣٩٣؛ رخشانی مهر،٢ ١٣٩٣).
ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=243518 - مساوات و همکاران (١٣٧٩) در پژوهشی که بر روی تغییر نگـرش و رفتـار مصـرفی دانش آموزان انجام دادند، نشان دادند: به واسطه اجرای فعالیت های آمـوزش و آگـاه سـازی مدیریت مصرف انرژی ، قبوض پرداختی آب و گاز این خانواده ها بـه طـور میـانگین معـادل ١٠٨٣ریال کاهش یافت .
یافته های استنباطی با توجه به ساختار داده ها، ابتدا میانگین نمرات افراد صرفه جو و غیـر صـرفه جـو در مصـرف آب ، بر حسب متغیرهای مستقل آگاهی از پیامدهای کمبود انرژی ، تعهد و سرمایه فرهنگی با استفاده از آزمون تی مستقل مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج آن به شرح جدول های ٣، ٤ و ٥ است .