چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسـی و مقایسـه وضـعیت هویـت دانشـجویان تـرم اول و آخـر واحـدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران است که از پایگاه های هویتی متفـاوتی برخوردارنـد. این پژوهش از نوع پیمایشی و نحوه گردآوری داده هـا از طریـق مطالعـات کتابخانـه ای و روش میدانی (پرسشنامه ) است . جامعـه آمـاری را کلیـه دانشـجویان تـرم هـای اول و آخـر واحـدهای شش گانه دانشگاه آزاد شهر تهران تشکیل داده است . نمونه آماری با اسـتفاده از روش تصـادفی ، معادل ٧٥٤ نفر بودند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی اسـتفاده شـده است . نتایج حاکی است : دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه ، به لحـاظ دو بعـد هـویتی و هشـت عامل مرتبط ، با یکدیگر متفاوت بوده اند، اما در ترم پایانی ، از دو بعد هویت به یکدیگر نزدیک تـر شده و هویتی مشابه تر، به دست آوردند. وضعیت هویـت دانشـجویان در ابعـاد عقیـدتی و روابـط بین شخصی و عوامل مرتبط با آنها در مقایسه ترم اول و ترم آخر با افت روبرو بـوده اسـت . بـاور دانشجویان (در بدو ورود به دانشگاه و به هنگام فارغ التحصیلی )، نسبت بـه نقـش دانشـگاه بـر هویتشان در سطح متوسط به بالا ارزیابی شده و با گذر از ترم اول به ترم آخر افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
بررسی و مقایسه وضعیت هویت دانشجویان تـرم اول و تـرم آخر واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران 2 سیمین درکی ١ * حمیدرضا آراسته چکیده هدف مقاله حاضر بررسـی و مقایسـه وضـعیت هویـت دانشـجویان تـرم اول و آخـر واحـدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران است که از پایگاه های هویتی متفـاوتی برخوردارنـد.
این مقاله وضعیت هویت دانشجویان را در ترم اول (زمانی که ورود به دانشگاه را آغاز کرده ) در مقایسه با ترم آخر(زمانی که تجربه عبور از دانشگاه را در مقطع کارشناسی پشـت سر گذاشته ) مورد بررسی قرار داده است .
سپس مارسیا براساس مفهومی که اریکسون از هویت ارائه داده بود، انگاره خـود را بـا یک قدم به جلو توسعه بخشید و با مطالعات تجربـی خـود بـه ایـن نتیجـه دسـت یافـت کـه دانشجویان با ویژگـی هـای مختلـف هـویتی کـه وی آنهـا را در چهـار دسـته کلـی ، شـامل : پایگاه های هویتی اکتساب ، تعلیق ، وقفه و سرگشته تقسیم بندی کرده بود، ورود به دانشـگاه را آغاز می کنند.
تفسیر یافته های پژوهش داده های پژوهشی در خصوص بررسی و مقایسه وضعیت هویـت دانشـجویان دانشـگاه هـای آزاد اسلامی شهر تهران نشان می دهد که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه ، بـه لحـاظ دو بعد هویتی و هشت عامل مرتبط با یکدیگر متفاوت بوده اند.
The Objective Measure of Ego Identity status, Depatment of Family Relationship and Applied Nutrition, College of Social and Applied Humman Sciences, University of Guelph, Guelph Ontario Canada .