چکیده:
یکی از مهم ترین موضوعات استراتژیک در سازمان ، مقوله چشم انداز است کـه چـارچوبی ذهنـی فراهم می کند تا به وسیله آن ، افعال ، به صورت ضمنی ارزیابی ، پذیرفته یـا مـردود شـوند. در ایـن مقاله تلاش شده نقش ساختارهای شناختی در شکل گیری چشـم انـداز سـازمان تبیـین شـود. از این رو با مدیران صنایع مختلف کشور، مصاحبه اکتشافی صورت گرفت و چشم انداز، ماموریـت و ارزش های سازمانی چندین شرکت برتر دنیا بررسی شد. مصاحبه شوندگان با استفاده نمونه گیـری هدفمند و با کمک روش گلوله برفی برگزیده شدند و مصاحبه ها تا اشباع نظری داده های تحقیق ادامه یافت . پس از انجام مراحل گردآوری داده ها و تحلیل با کمک نظریه داده بنیاد، ٣١ مفهوم و در نهایت ٦ مقوله موثر بر چارچوب های شناختی و متاثر از آنها در فرایند شکل گیری چشـم انـداز سازمان شناسایی شد. نتایج نشان داد: چشم انداز ماهیت واحدی ندارد و در عین حال مرتبـه منـد تعریف شد و متغیر محوری در شکل گیری چشم انـداز چـارچوب هـای شـناختی و یکـی دیگـر از مهم ترین متغیرها سبک رهبری شناسایی شد.
خلاصه ماشینی:
نقش چارچوب های شناختی مدیران در شکل گیـری چشـم انـداز سازمان با کمک نظریه پردازی داده بنیاد در سازمان های خدماتی ایران 2 محمدحسین نقوی ١ * شاهین جعفرپور چکیده یکی از مهم ترین موضوعات استراتژیک در سازمان ، مقوله چشم انداز است کـه چـارچوبی ذهنـی فراهم می کند تا به وسیله آن ، افعال ، به صورت ضمنی ارزیابی ، پذیرفته یـا مـردود شـوند.
یکی از این جریان های پژوهشی که از زمـان لارنـس و لورش به بحث غالب تبدیل شد، در پاسخ بـه چگـونگی واکـنش سـازمان هـا بـه محیطشـان شکل گرفت (١٩٦٧ ,Lorsch &Lowrence ) و بر اساس آن ، نگـاه شـناختی بیـان مـی کنـد کـه محیط یک فضای کاملا بیرونی نیست و واکنش سازمانی به محیط تحـت تـأثیر تفسـیرهای مدیران از محیط است .
بنـابراین در خـلال ایـن پـژوهش هـا مفهـوم درونـی سـازی محـیط شـکل گرفـت ، بـا بیـان اینکـه مـدیران بـه وسـیله چارچوب های شناختی ٣ می توانند احساسی نسبت به محیط ایجاد کنند و این خلق احساس ، 4 انتخـاب و اقـدام اسـتراتژیک آنهـا را شـکل خواهـد داد (١٩٨٤ ,Weick &Daft ).
به منظور تشریح و شفاف سـازی ایـن فراینـد تأثیرگذاری ، در این مقاله نقش مقوله چارچوب شناختی مدیران و متغیرهـای مـؤثر بـر آن ، در شکل گیری چشم انداز سازمان به عنوان یکی از موضوعات محوری استراتژیک سـازمان بررسی شده است .
"Politics of Strategic Decision Making in High-Velocity Environments: Toward A Midrange Theory", Academy of Management Journal, 31: 737–70 .
"Strategic Problem Formulation: Biases and Assumptions Embedded in Alternative Decision-making Models", Journal of Management Studies, 25: 131-145 .