چکیده:
شادمانی و نشاط از جمله نیازهای مهم انسان هستند و می توانند در مقابله افـراد بـا مشـکلات و رویارویی با فشارها و ارتقای بهره وری کار نقش بسزایی داشته باشند. بـا توجـه بـه نقـش مهـم آموزگاران در تربیت و جامعه پذیری دانش آموزان ، هـدف مقالـه حاضـر بررسـی میـزان شـادمانی اجتماعی معلمان شهر اصفهان و شناسایی عوامل اجتماعی بر آن اسـت . جامعـه آمـاری ، شـامل کلیه معلمان شهر اصفهان است که با استفاده از فرمول کوکران ، یک نمونه ٣٧٥ نفـری از بـین آنها برای مطالعه انتخاب شد. روش تحقیـق ، پیمـایش و ابـزار جمـع آوری داده هـای مـورد نیـاز پرسشنامه بود. ابزار تحقیق از اعتبار صوری برخوردار بود و آلفای کرونبـاخ پایـایی متغیرهـا نیـز بالاتر از آستانه ٠/٧ بود. نتایج نشان داد: میزان نشاط اجتمـاعی معلمـان شـهر اصـفهان در حـد متوسط و عوامل تاثیرگذار بر آن به ترتیب ، دینداری ، نگرش نسبت به شغل ، مشارکت اجتمـاعی ، روابط با دوستان و اوقات فراغت بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد: همه متغیرهـای مسـتقل توانستند ٣٨/٤ درصد تغییرات نشاط اجتماعی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
از جمله عواملی که بر تعهد و انگیـزه شغلی افراد تأثیر دارد، نشاط ، شادمانی ، عدم احساس خستگی و یکنواختی است ، به گونه ای که نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهند که وضعیت های اجتمـاعی نابسـامان ، مـلال آور و پر اضطراب یکی از عوامل اصلی نزول استعدادها و اندیشه در جامعه اسـت کـه موجـب بـه هم خوردن رابطه فرد با جامعه می شود و نیروی انسانی را تحلیل برده و کارایی را تضـعیف مـی کنـد (ربـانی و همکـاران ، ١٣٧٨ ;٢٠٠٥ ,Sabatini ;١٩٩٩ ,Robbins).
در ایـن راسـتا می توان بیان داشت که مطالعاتی که در زمینه مسائل شغلی آموزگاران صورت گرفته است ، بیشتر به عوامل اجتماعی مؤثر بر رضایت شغلی (جهرمی و امـین ، ١٣٨٨؛ معیـدفر و زهـانی ، ١٣٨٤) یا ابعاد سرمایه اجتمـاعی (علیـزاده اقـدم و همکـاران ، ١٣٩٢؛ حقیقتیـان و همکـاران ، ١٣٨٧) و یــا فرســودگی شــغلی (قدســی و همکــاران ، ١٣٩٠، رســتمی و همکــاران ، ١٣٨٧، جهانشانی ، ١٣٩٢) پرداخته اند و بسیاری از آنها نیز رویکـردی سـازمانی یـا مـدیریتی دارنـد (سلیمانی و شکویی ، ١٣٨٧، تذهیبی و همکاران ، ١٣٨٩) و کمتر به مسئله نشاط اجتمـاعی و شادمانی معلمان پرداخته شده است .
- زارع شاه آبادی و همکاران (١٣٩١) در تحقیـق خـود بـا عنـوان «بررسـی رابطـه بـین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطه شهر جیرفت » با به کـارگیری یـک نمونه ١٠٥ نفری از یک جامعه آماری ٨٤٥ نفری که بـه شـیوه نمونـه گیـری تصـادفی سـاده انتخاب شده بودند، به این نتیجه رسیدند که رضایت شغلی معلمان با میانگین ٤٢/٢، از حـد متوسط پائین تر و نشاط اجتماعی آنهـا بـا میـانگین ٥٧، از حـد متوسـط بـالاتر بـود و اینکـه جنسیت و رضایت شغلی بـر نشـاط اجتمـاعی تـأثیر مثبـت و معنـادار داشـتند.