چکیده:
نکاح ، از سنت های مهم اجتماعی در تمدن انسانی است که بقاع نوع انسانی و استمرار نسل آدمی به واسطه آن تحقق می گردد. از این رو در آموزه های اخلاقی و حقوقی اسلامی توالد و تناسل از مقاصد و اهداف نکاح به شمار آمده است به نحوی که اطلاق عقد نکاح ، اقتضای توالد و تناسل را دارد. لیکن امروزه روش های نوین ضد باوری که لازمه آن عدم فرزندآوری است ، به صورت گسترده رواج یافته و موجب تغییر در شیوه زندگی انسان شده است . سبک زندگی نبی اکرم و ائمه علیهم السلام در توالد و تناسل الگویی مناسب برای نکاح دائم و تشکیل خانواده به شمار میآید تا شهروندان جامعه اسلامی با تاسی از سیره عملی معصوم نسبت مسوولیت خود در بقا نوع مبادرت نمایند و خانواده ای سرشار از طراوت ، نشاط و پویایی را تحقق بخشند و با تولید و پرورش فرزندانی صالح به دارایی زندگی دنیوی خویش بیافزایند و پشتوانه ای برای باروری حیات اخروی تمهید نمایند.
خلاصه ماشینی:
همچنین شرایط زندگی در عصر حاضر به ویژه در جوامع صنعتی موجب شده علیرغم اهمیت فرزندآوری، اشخاص به منظور جلوگیری از داشتن فرزند روش های مختلفی را مورد استفاده قرار بدهند که در برخی از موارد سبب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو میشود و ناسازگاریهای نوینی را در قلمرو زیست خانوادگی عیان میسازند که خانواده و جامعه را به چالش می کشد.
از این رو در دریای بیکرانه تعالیم ائمه علیه السلام به عنوان قرآن ناطق ، برای نیل به حیات طیبه و رسیدن به سعادت و سلامت دنیا و آخرت به فرزندآوری توصیه های زیادی شده و یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند بیان نموده و فرزندآوردن از مهم ترین آثار و انگیزه های ازدواج معرفی شده است که بیانگر مطلوبیت کثرت اولاد میباشد.
(شهید ثانی، ١٤١٣ ق ، ص ٤٨٤) بنابراین طبق این نظر، فرزندآوری از آثار نکاح محسوب شده و نیازی به شرط استیلاد در نکاح نیست و در صورت استنکاف یکی از طرفین از بچه دارشدن طرف دیگر میتواند الزام وی را از دادگاه مطالبه کند.
٢ـ قائلین به جواز عزل مطابق با این نظریه ، باروری جزء آثار نکاح نیست و برای انسان جایز است که به طور کلی از داشتن فرزند خودداری کند.
آنان برای مدعای خویش به روایات جواز عزل استناد نموده اند: در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر و یا امام صادق علیهماالسلام نقل شده که از او درباره عزل پرسیدند، امام (ع ) فرمود: «عزل نسبت به کنیز اشکال ندارد، اما نسبت به زن آزاد، من این کار را ناپسند می دانم ، مگر آنکه به هنگام ازدواج با وی شرط شود.