چکیده:
درباره سقط جنین از منظر اخلاقی سه دیدگاه لیبرالی، محافظه کارانه و اعتدالی مطرح شده است . بر اساس دیدگاه لیبرال ، سقط جنین در هر زمانی از دوره بارداری و به هر دلیلی اخلاقا مجاز است . مری آنه وارن یکی از مدافعان این دیدگاه است . وارن استدلال سنتی بر مجازنبودن سقط جنین را به دلیل عدم تکرار حد وسط عقیم میداند و معتقد است انسان در دو مقدمه استدلال به یک معنا به کار نرفته است ؛ انسان در مقدمه اول به معنای زیست شناختی است و در مقدمه دوم به معنای انسان اجتماعی است که وارن آن را شخص مینامد. وارن پنج معیار برای تمایز میان انسان و شخص ارائه میدهد و معتقد است جنین انسان و حتی نوزاد تازه متولدشده فاقد ویژگیهای شخص بودن اند. او تولد را ملاک کسب حقوق برابر اخلاقی دانسته و سایر معیارهای ارائه شده از جمله آگاهی، نخستین حرکت جنین در رحم مادر، احساس و زیست پذیری را رد میکند، گرچه در منابع انگلیسی تا حدودی به نقد و بررسی دیدگاه وارن پرداخته اند، ولی در منابع فارسی نه تنها به تولد به مثابه ملاک و معیار منزلت اخلاقی توجهی نشده ، بلکه دیدگاه وارن نیز مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است . در این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه وارن درباره تولد به عنوان ملاک برابری اخلاقیبودن سقط جنین پرداخته و مشخص خواهد شد که جنین از لحظه لقاح واجد حقوق اخلاقی میشود نه هنگام تولد.
Three views about morally abortion, liberal, conservative and moderate,
have been proposed. According to the liberal view, abortion for any reason at
any time during pregnancy is morally permissible. Mary Anne Warren is an
advocate of this view. According to warren, the traditional argument against
abortion is unproductive because of non-repeated mediocrity. She believes
that the term `human' in two introductory of the argument has not the same
meaning. Human in (1) means biological human and in (2) means social
human, that she called it "person". She offers five criteria to distinguish
between human and person. She believes that a human embryo and newborn
baby does not even have the characteristics of a person. She considered birth
as a criterion of moral equal rights and denies other proposed criteria include
knowledge, the first movement of the fetus in the womb, feel and viability.
In this paper, we study and criticism Warren’view about the birth as the
criterion of the moral status of the fetus and we determine that the embryo
from the moment of conception is entitled to moral rights not from birth.
خلاصه ماشینی:
Review and criticism of Warren on birth as a criterion of the moral status of the fetus Fatemeh Jamshidi1 2 Alireza Alebouyeh Abstract Three views about morally abortion, liberal, conservative and moderate, have been proposed.
اما برای این که موجودی عضو اجتماع اخلاقی باشد، چه ویژگیهایی لازم دارد؟ و کدام یک از این ویژگیها یا چه تعداد از آن ها برای شخص بودن ضروری است ؟ چه معیارهایی سبب میشود موجودی شخص به شمار آید و در نتیجه واجد حقوق اخلاقی برابر شود؟ فیلسوفان اخلاق معیارهای متفاوتی برای شأن و منزلت اخلاقی جنین مطرح کرده اند، از جمله : از نظر باروخ برادی (Baruch Brody) از زمانی که مغز انسان شروع به فعالیت کرده و نقش خود را ایفا میکند، میتوان او را انسان به شمار آورد و به محض این که مغز از فعالیت باز ایستد، دیگر نمیتوان او را انسان به حساب آورد.
تعیین حد فاصل قاطع اخلاقی، یعنی مرحله و زمانی که جنین تبدیل به شخص میشود، مسأله ای است که آزادیخواهان با آن مواجه اند (٤)، لذا محافظه کاران با تأکید بر پیوستار میان تخمک بارورشده و نوزاد، از آزادیخواهان میخواهند تا مرحله ای را که جنین در آن واجد حق حیات و حقوق برابر میشود را مشخص کنند، زیرا بدون چنین حد فاصلی یا شأن و منزلت رویان را باید تا حد یک کودک ارتقا داد و سقط کردن آن را مجاز ندانست و یا باید شأن و منزلت کودک را تا حد یک رویان تنزل داد و قائل به جواز کشتن نوزادان شد، حال آنکه هیچ کس مایل نیست که کودکی به درخواست والدینش کشته شود (٥).