خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل در نوشتههای هشتم هجری، کمتر از این فرقه یاد شده است و در عوض«فرقه نقطوی»قدرت یافتند و توانستند تا چند قرن نه فقط ایران،بلکه سرزمینهای هندوستان و ترکیه را نیز تحت تأثیر خود قرار دهند.
نقطویان به اسامی ذیل نیز منسوب گشتهاند: 1)نقطوی و نقطئی و اهل نقطه:که دلیلش ممکن است این باشد که نزد محمود،همه چیز از خاک به وجود آمده.
آفتاب قدم از مطلع انوار دمید پرده ظلمت جهل از سر خفاش کشید کاملان بحر محیطاند و سگان جهالاند کی شود بحر محیط از دهن کلب پلید صبح صادق دم امری است برو،ای خفاش که ازین پس نتوانی تو درین غصه پرید رباعی در مورد شاه طهماسب سروده است: شاها ز لباس نور عورم کردی وز درگه خود به جور دورم کردی سی سال(29)همین مدح تو گفتم شب و روز این جایزهام بود که کورم کردی مؤلف«هفت اقلیم»(30)و«مآثر رحیمی»(31)در مورد کور کردن امری با«عرفات العاشقین» متفق القولند،ولی در مورد قتل او سکوت اختیار کردهاند.
در عصر شاه طهماسب در سال 983 هجری، واقعه اسیر شدن نقطویان در کاشان را مرزا جعفر قزوینی در«تاریخ الفی»بدینگونه بیان میکند:(32) «در ایران جمعی از اهالی انجدان و رستاق کاشان به مراد نامی که دعوت امامت میکرد،اتفاق کردند و جمعی دیگر هم در آن نواحی به متابعت محمود پسیخانی که دعوای نبوت میکرد و یک صد و پنجاه سال قبل ازین فوت شد،متهم شدند و شهریار ایران امیر خان موصلو حاکم همدان(33)را به انجدان فرستاد و بدیع الزمان(34)والد راقم حروف را به کاشان تعین کرد..."