چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین التزام دینی و هوش هیجانی با سازگاری عـاطفی اجتمـاعی دانـش آمـوزان دخترسال دوم دبیرستان مدارس غیر انتفاعی در شهر تهران بود .جامعه آماری در این تحقیـق کلیـه دانـش آمـوران دختر دوم دبیرستان های غیرانتفاعی در شهر تهران می باشد که جمعا ١٠٨٨ نفر می باشد کـه بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی ١٦٦ به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید.بـرای جمـع آوری داده هـا از پرسشـنامه سـازگاری عاطفی اجتماعی سینگهاو سینگ (١٩٩٨) ،پرسش نامه هوش هیجـانی شـوت (١٩٩٩ )،پرسشـنامه سـنجش نگـرش های مذهبی مسلمانان سراج زاده (١٣٧٧) بر اساس مدل گلاک و ستارک ( ١٩٦٥) بامبانی اسلام بویژه اسـلام شـیعی تطبیق داده و متناسب شده است ،تکمیل و نمره گذاری گردید.برای نتیجه گیـری و شـناخت روابـط بـین متغیرهـای مورد مطالعه علاوه بر شاخصهای توصیفی؛ از آزمون های رگرسیون وتحلیل واریانس دو طرفه و هم چنین از آزمون تعیبی شفه استفاده گردید .نتایج پژوهش می دهد که بین التزام دینی و سازگاری عاطفی-اجتمـاعی دختـران دانـش آموز سال دوم دبیرستان های غیرانتفاعی رابطه معنادار(٠٤٣٦=r ) وجـود دارد وهمچنـین بـین هـوش هیجـانی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانش آموزان رابطه معنادار (٠٢٥٩=r ) وجود دارد و بـین التـزام دینـی، در تعامـل بـا هوش هیجانی و سازگاری عاطفی اجتماعی دختران دانش آموز رابطه معنادار ٥/٢٣= (١٦٦و٤)F وجود دارد .
خلاصه ماشینی:
تیکس و فریز٤١ (٢٠٠٥) در تحقیقات جدید خود نشان می دهند کـه اعتقـادات و باورهـای مـذهبی رابطـه منفـی و معناداری با اضطراب و افسردگی آزمودنی ها دارد،همچنین طی مطالعات و پژوهش هایی نشان داده شد؛ از آنجـایی که مقابله های مذهبی منبع حمایت عاطفی- اجتماعی و امید هستند، افرادی که این مقابله ها در زندگی روزانه خـود -Kézdy 1 -Martos -Boland 9 -Horváth -Wink 7 -Ciciolla -Dillon -Tracy -Good, M.
از جمله تحقیقات همسو با این فرضیه پژوهش صفوی و همکاران (١٣٨٨) با عنوان بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش آمـوزان دختـر پـیش دانشـگاهی شـهر تهـران در سـال تحصیلی ١٣٨٦ – ١٣٨٧ می باشد، نتایج تحقیق نشان داد که دانـش آمـوزانی کـه هـوش هیجـانی بـالاتری دارنـد از سازگاری اجتماعی بالاتری نیز برخوردار هستند و با نتایج تحقیقات محمدیان و شـرفی راد (١٣٩٠) پـور شـهریار و همکاران (١٣٨٧) محسنیان (١٣٨٧) رستمی و همکاران (١٣٨٦) شفیعی تبار (١٣٨٥) اسماعیلی (١٣٨٣) اکستر مـری، داران و ریی (٢٠٠٧)پستین و بارنز٦٧ (٢٠٠٥) سالوی و مایر (١٩٩٠) می باشد.
در بیان شواهد دیگر پژوهشی در مورد تعامل هوش هیجانی و التزام دینی بر سازگاری عـاطفی و اجتمـاعی بین دانش آموزان ، پژوهش رستمی (١٣٨٥) که بر روی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی با عنوان رابطـه اعتقـاد و عمل مذهبی با هوش هیجانی انجام گرفته است ، نیز نشان داد که بین اعتقاد و عمل مذهبی دانش آمـوزان بـا هـوش هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.