چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بر اساس استرس و شیوه برخورد والدین بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی پایه سوم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ٩١-٩٢ بود که از بین آنها ٥٠ نفر به عنوان شرکت کننده در پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای غربالگری و گردآوری دادهها، پرسشنامه خانواده- مدرسه (میدگت ،٢٠٠٠)، مقیاس کانرز والدین (کانرز، ١٩٩٨)، مقیاس استرس والدین (بری و جونز، ١٩٩٥)، مقیاس هوشی ریون کودکان و آزمون عملکرد تحصیلی محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت . جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی مانند همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین شیوه برخورد ابزاری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی ارتباط مثبت و معنادار و بین شیوه برخورد کنترلی و استرس والدین با عملکرد تحصیلی آنها ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که شیوه برخورد کنترلی و استرس والدین توانستند به طور معناداری عملکرد تحصیلی دانش آموزان با نارسایی توجه - بیش فعالی را پیش بینی کنند. همچنین استرس والدین بهترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی آنها بود. یافته ها حاکی از آن است که گرچه داشتن کودک با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی چالش های بسیاری برای والدین دارد، اما با آموزش والدین و کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان می توان روابط کودکان و والدین را بهبود داده و آنها را در کسب نتایج تحصیلی بهتر یاری داد.
خلاصه ماشینی:
Saudino & Plomin اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی با آن مواجه هستند، نحوه ارتباط و کنترل کردن این کودکان است که این امر در بیشتر خانوادهها مشکلات و چالش های بسیاری برای والدین به وجود می - آورد و این چالش ها در زمینه تعامل با کودکان به عنوان منبع مهم استرس خانواده به شمار می - رود.
Vaughan, Feinn, Bernard, Brereton & Kaufman با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی دو مورد از نظریه های مهم در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهیم .
در زمینه مشکلات رفتاری و تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و نقش والدین در ارتباط با این چالش ها پژوهش های بسیاری انجام شده است که به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می کنیم .
اما در این زمینه پژوهش - های کمی در کشور ما انجام شده است لذا برای آگاهی و شناخت بیشتر درباره استرس در خانواده کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و نیز نحوه تعامل والدین در ارتباط با عملکرد تحصیلی این کودکان انجام این پژوهش می تواند مفید باشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین استرس والدین و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد.
A systematic review of parenting in relation to the development of comorbidities and functional impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).