چکیده:
اضطراب امتحان پدیده ای شایع در میان دانش آموزان و دانشجویان و از جمله مشکلات رایج نظام آموزشی است که تاثیرات مخربی بر عملکرد و همچنین سلامت جسمی و روانی افراد دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانش آموزان پسر داوطلب کنکور سراسری در شهر تهران است .پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل است . جامعه آماری، دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی منطقه ٣ آموزشی شهر تهران و روش نمونه گیری به شیوه خوشه ای تصادفی بود؛ به این صورت که دو دبیرستان از این منطقه به تصادف انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی، یکی از آن ها به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل تعیین شدند. از هر یک از دبیرستان ¬ها ١٣ نفر انتخاب شده و درگروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه درمان ، ٨ جلسه تحت مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفتند. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه اضطراب امتحان انجام شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون کاهش معناداری پیدا کرد (٠/٠٠١ =P) و این کاهش در مرحله پیگیری نیز مشاهده شد (٠/٠٠١ =P) نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان داوطلبان کنکور سراسری است . این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است .
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانش آموزان پسر داوطلب کنکور سراسری در شهر تهران است .
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون کاهش معناداری پیدا کرد (٠/٠٠١ =P) و این کاهش در مرحله پیگیری نیز مشاهده شد (٠/٠٠١ =P) نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان داوطلبان کنکور سراسری است .
حق شناس ، بهره دار و رحمن ستایش (١٣٨٨) در پژوهشی تاثیر روش های شناختی رفتاری به شیوه گروهی را بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر فسا مورد سنجش قرار دادند.
نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر عضویت گروهی بر اضطراب امتحان دو گروه در مرحله پس آزمون و پیگیری <رجوع شود به تصویر صفحه > بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری باعث کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است .
حق شناس ، بهره دار و رحمن ستایش (١٣٨٨) ٦٠ دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی را تحت ١٠ جلسه مداخله گروهی با روش شناختی رفتاری قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که این درمان در کاهش اضطراب امتحان آنان موثر است .
Investigation into the Effect of Consulting Group with a Cognitive and Behavioral Approach on the Reduction of Test Anxiety of Female Students in Secondary School in Tehran City.