چکیده:
مسئله اصلی این نوشتار تامل درباره امکان و زمینه های ارتقا، ژرف اندیشی و گسترش سبک زندگی دینی در جامعه ایرانی است. فرض اساسی نیز آن است که در جامعه ایرانی و متاثر از امواج مدرنیته و جهانی شدن، الگوهای مختلفی از سبک زندگی در کنار سبک های زندگی سنتی و دینی وجود دارد؛ بنابراین میدان رقابت جدی (در زمینه فرهنگی و به ویژه برای شمولیت یافتن انواع سبک های زندگی) وجود دارد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش، بررسی میزان کفایت یا پاسخگویی الگوهای دینی سبک زندگی به نیازهای موجود و چگونگی انطباق آن با شرایط موجود و همچنین قابلیت پاسخگویی مراجع دینی (مبتنی بر احکام و سفارش های دینی) به نیازهای روزمره کنشگران در زمینه های گوناگون سبک زندگی از جمله پوشش، مصرف و... است. پرسش های اصلی بیان شده عبارتند از: ویژگی ها و ابعاد سبک زندگی دینی (با تاکید بر آثار نوشتاری روایی_ حدیثی) چیست؟ زمینه و عوامل استقرار، نفوذ و تداوم الگوی دینی (اسلامی) سبک زندگی کدام اند؟ امکان پذیری اجرای آنها در جامعه ایرانی به چه اندازه است؟ برای برخورداری این پژوهش از ماهیت و رویکرد یا روش شناختی امکان سنجی، بررسی محتوای سبک زندگی دینی یا الگوی زیست مسلمانی در معنای اصلی و روایی آن مهم است. به همین علت، محتوای سه اثر مهم دینی ازجمله کتاب های مفاتیح الحیاه (جوادی آملی)، الحیاه (حکیمی) و سراج الشیعه (مامقانی غروی) بررسی شده است که با هدف ارائه سبک زندگی اسلامی تدوین شده اند. سپس ویژگی های این سه اثر با معیارهای ارزیابی سبک های زندگی مقایسه شده است. در پایان مشکلات و موانع استقرار و تداوم سبک زندگی مذهبی (حیات طیبه) بررسی و پیشنهاد شده است؛ ابتدا اینکه به تنوع الگوهای سبک زندگی دینی توجه شود و همچنین به تلاش های احیاگران و روشن اندیشان دینی در دوره های معاصر برای تحقق سبک زندگی دینی یا ایمانی بیشتر در مراکز سیاست گذاری فرهنگی توجه شود.
Female-headed households and the women in charge of them are one of the most vulnerable chunks of a society, often highly affected by divorces, passing or disability of their husband, drug-abuse of their partner, or immigration of their husbands. That Is why this study is focused on bottlenecks of parenting and children socialization for female-headed households, which is divided into five subcategories, cumulatively studied in seven hypotheses.
In this study, referential methods are employed for verification and data gathering in theories, and traversal methods are used for management of data. The sample data consists of all the women in this category, covered by Tehran municipality, and its size is calculated via Cochran formula method to be 328 people. Random sampling has been used to access elements of the data sample, and analysis unit is set to be each responsive person. The geographical location of the study is the city of Tehran, and it was done in Jalali year 1392 (2013 Gregorian). Data was gathered via surveys. Credibility of the surveys were assessed by the visual methods, and the final edition employed Cronbach's (alpha=0.77), which was calculated to be .77, demonstrating that the sampling tools are desirably persistent. For further data analysis, the descriptive section includes one dimensional tables, as well as mean and variance diagrams. To define discoveries, t test and correlations are used.
خلاصه ماشینی:
فرض اساسي نيز آن است که در جامعۀ ايراني و متأثر از امواج مدرنيته و جهاني شدن ، الگوهاي مختلفي از سبک زندگي در کنار سبک هاي زندگي سنتي و ديني وجود دارد؛ بنابراين ميدان رقابت جدي (در زمينۀ فرهنگي و به ويژه براي شموليت يافتن انواع سبک هاي زندگي) وجود دارد.
پرسش هاي اصلي بيان شده عبارتند از: ويژگيها و ابعاد سبک زندگي ديني (با تأکيد بر آثار نوشتاري روايي- حديثي) چيست ؟ زمينه و عوامل استقرار، نفوذ و تداوم الگوي ديني (اسلامي) سبک زندگي کدام اند؟ امکان پذيري اجراي آنها در جامعۀ ايراني به چه اندازه است ؟ براي برخورداري اين پژوهش از ماهيت و رويکرد يا روش شناختي امکان سنجي، بررسي محتواي سبک زندگي ديني يا الگوي زيست مسلماني در معناي اصلي و روايي آن مهم است .
در اين ميان بايد به کوشش هاي نظري بعضي محققان ايراني به ويژه فناييان (١٣٨٨) و ملکيان (١٣٩٠) اشاره کرد که در پي ارائۀ برداشتي خاص از سبک زندگي ديني بود که ماهيت اخلاق ـ محوري يا معنويگرايانه داشته و از نظر آنان تحقق دينداري را در دوران مدرن ممکن مي سازد.
آيا آثار نامبرده ، اطلاعات کافي براي پاسخگويي به نيازهاي نسل جديد را دارند؟ مراجعه و استقبال عمومي از اين آثار چگونه است و متأثر از چه فرايندهايي قرار دارد؟ جامعۀ نسبتا سنتي – و غالب مذهبي- ايران تا چه اندازه به ادبيات ديني سبک زندگي علاقه ، تعهد و توجه دارد و روي آوري آنان تابع چه عوامل و شرايطي است ؟ بنابراين مي بايست فرضيه هايي را دربارٔە اندازٔە مراجعه و توجه به آثار موجود و در دسترس و نيز عوامل و نيروهاي مؤثر بر آن ارائه کنيم .