چکیده:
اهمیت مطالعه اجتماعیورزش مدرن رامیتوان ازدومنظربه هم پیوسته موردبررسیقرارداد: نخست نیازورزش به علوم اجتماعیودیگرینیازعلوم اجتماعیبه ورزش .علوم اجتماعی ایران غالبابانگاه آسیب شناسانه وتاکیدبراوباشیگریوخشونت (مخصوصادرمسابقه های فوتبال )به ورزش پرداخته وبه ندرت باآن به عنوان یک موضوع مطالعه مهم برخوردکرده است .انسان شناسیورزش ایران ازیک طرف تحت تاثیراین رویکردبه ورزش قرارداردواز طرف دیگرمتاثرازتاخیرجهانیرشته انسان شناسینسبت به پژوهش بررویورزش مدرن است .این مقاله به بازخوانیمنابع ایرانیمطالعه اجتماعیورزش میپردازد،داده هایتحقیق به روش کتابخانه ایتهیه شده اند.بررسینشان میدهدانسان شناسیدرایران تاکنون توجهیبه مطالعه ورزش مدرن نداشته است ،البته متونیدرباره بازیهایمحلیوورزش هایسنتیایران تدوین شده است .مسئله هاییهمچون تغییرات فرهنگی،جهان ـمحلیشدن ومسئله هویت بیش ازهرچیزمیدان ورزش رامستعدمطالعه اجتماعیوانسان شناختیمیکند؛تمرکزبر این موضوعات ،ورزش رابه میدان مناسبیبرایشناخت انسان ،فرهنگ وجامعه تبدیل خواهد کردومنجربه خروج ازانحصارنگاه آسیب شناسانه میشود،تحقیق اجتماعیدرمیدان ورزش به بهبودوحل مسائل فرهنگیواجتماعیورزش (منظرنخست )وپویاییوغنایعلوم اجتماعی(منظردوم )کمک خواهدکرد.
خلاصه ماشینی:
انسان شناسی ورزش ؛ گذار از رویکرد آسیب شناسانه علوم اجتماعی ایران به رویکرد فرهنگی 1 سیدمهدیآقاپور 2 ابراهیم خدایی تاریخ دریافت :١٣٩١/٧/١٩ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/٢/١٥ چکیده اهمیت مطالعه اجتماعیورزش مدرن رامیتوان ازدومنظربه هم پیوسته موردبررسیقرارداد: نخست نیازورزش به علوم اجتماعیودیگرینیازعلوم اجتماعیبه ورزش .
نامتعین بودن وسیالیت معنایورزش ونداشتن مرزروشن باسایرفعالیت هایانسانی مشابه ،دردیدگاه انسان شناسینمودمییابد،هریادواردزدرنوشته اش جامعه شناسیورزش با تعریفیکه ازورزش ارائه میدهدتأکیدمیکندورزش هیچ وجه مشترکیبابازیندارد،بلکه 1 sport 2 game 3 play ماهیت ورزش بیشتربه دنیای"کار"ارتباط پیدامیکندتادنیای"فراغت "(بنگریدبه بلانچارد، (128:1387 پژوهش هایانسان شناسینشان میدهدکه بادرنظرگرفتن تجربه فرهنگ هایمختلف نمیتوان تمایزروشنیمیان کاروفراغت قائل شدواساساتعریف یکسانیازاین دومفهوم در فرهنگ هایگوناگون وجودندارد.
حجم قابل توجهیازپایان نامه هایدانشجوییکه درحوزه مطالعه اجتماعیورزش نوشته شده اندنیزبرهمین مسئله متمرکزشده اندکه میتوان به تحقیقات رحمتی(١٣٨١)،آتشی (١٣٨٢)،نیکبخت (١٣٨٣)،برومنددولق (١٣٨٤)،نورعلیوند(١٣٨٦)اشاره کرد.
علیرضاحسن زاده یکیازمترجمان کتاب بلانچارد،از جمله معدودکسانیاست که به مقوله انسان شناسیورزش مدرن علاقه منداست ،ازنوشته های ویمیتوان به فوتبال ،بازتعریفیپویادرهویت ایرانی(١٣٨٣)ومقاله مشترکباعسگریخانقاه فوتبال وفردیت فرهنگ ها(١٣٨١)اشاره نمود.
حسن زاده در مقدمه ترجمه اثر بلانچارد بیان میکند مهم ترین نکته ای که در انسان شناسیورزش ایران میشودرویآن دست گذاشت مسئله "هویت "است : "اگرپیشینه مطالعه بازیوورزش درغرب به سده هجدهم وآثارکسانیچون فریزر،مونی،کولین و...
توجه به مسئله هویت هایملیومحلیدرورزش مدرن درسال هایاخیربیش ازپیش توجه دانشجویان وپژوهشگران علوم اجتماعیدرایران رابه خودمشغول کرده است ازجمله پایان نامه هایکارشناسیارشدکه اخیرادراین زمینه نگارش شده اندمیتوان به کاظمی(١٣٩١) وخدایی(١٣٩١)اشاره نمودکه هردوبرمسئله هویت هایملیوقومیدرورزش فوتبال تمرکز داشته اند.
انسان شناسیورزش ؛گذارازرویکردآسیب شناسانه علوم اجتماعیایران به رویکردفرهنگی مظاهری،لیلا(١٣٨٤)،تأثیرعضویت درگروه هایورزشیبرخوداجتماعیزنان ،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه تهران .