چکیده:
پژوهش عملی مشارکتی عمومادرجهت ایجادتغییرات اجتماعی حرکت میکند وبا ویژگیهاییمانندتمرکزبررویافرادیکه تحت تاثیرموضوع پژوهش قراردارندومشارکت دادن آنهادرفرایندپژوهش ،تاکیدبردانش تعاملیومبتنیبرآموزش دوطرفه پژوهشگرو مردم که نتیجه عملیبه دنبال داشته باشدوبرایعموم مردم قابل فهم باشد،جلوگیریاز ایجادرابطه مبتنیبراعمال قدرت وسلطه میان پژوهشگرومردم عادی،توانمندسازیافرادو انتخاب موضوع ازمسئله های عینی جامعه شناخته میشود.پژوهش عملی مشارکتی در راستایایجادپیوندمیان نظریه وعمل وبانگرش رهاییبخش ،ارزش هاراخارج ازچهارچوب علم نمیداندومطالعه ایراسودمندمیانگاردکه به ارزش هایاجتماعیبه اندازه واقعیت های عینیاهمیت دهد.این مقاله باارجاع به پژوهش هایانجام شده ،به معرفیتفصیلیاین روش ، بنیان هاینظری،نقاط قوت وضعف وراهبردهایعملیآن پرداخته وهمگراییبنیادین آن با پژوهش جامعه شناسیمردم مداررابه بحث گذاشته است .
خلاصه ماشینی:
انسان شناسی به مثابه علم رهاییبخش ؛ پیوند نظریه و عمل در پژوهش عملی مشارکتی 1 لادن رهبری تاریخ دریافت :١٣٩١/٢/٣ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/٢/١٠ چکیده پژوهش عملی مشارکتی عمومادرجهت ایجادتغییرات اجتماعی حرکت میکند وبا ویژگیهاییمانندتمرکزبررویافرادیکه تحت تأثیرموضوع پژوهش قراردارندومشارکت دادن آنهادرفرایندپژوهش ،تأکیدبردانش تعاملیومبتنیبرآموزش دوطرفه پژوهشگرو مردم که نتیجه عملیبه دنبال داشته باشدوبرایعموم مردم قابل فهم باشد،جلوگیریاز ایجادرابطه مبتنیبراعمال قدرت وسلطه میان پژوهشگرومردم عادی،توانمندسازیافرادو انتخاب موضوع ازمسئله های عینی جامعه شناخته میشود.
این مقاله باارجاع به پژوهش هایانجام شده ،به معرفیتفصیلیاین روش ، بنیان هاینظری،نقاط قوت وضعف وراهبردهایعملیآن پرداخته وهمگراییبنیادین آن با پژوهش جامعه شناسیمردم مداررابه بحث گذاشته است .
توانمندسازی تحقیق عملی مشارکتی به عنوان تمرینی برای ایجاددموکراسی تعریف میشودوتمام شرکت کنندگان ،چه پژوهشگران وچه اعضایجامعه این روش راتلاشیآشکاربرایمختل کردن پارادایم سنتی تولیددانش میدانندوانگاره خنثیوفارغ بودن تحقیقات ازارزش رارد می کنند.
این سه جریان هریک به نوعیضرورت سنتزمیان نظریه وعمل رابه تصویرمیکشند: ١ـروش شناسی پژوهش اجتماعی:درپژوهش اجتماعی عمومااستفاده ازکشف های انجام گرفته به عهده ی دیگران بوده وپژوهشگراجتماعیعمومانقشیدراجراییکردن یافته های تحقیق خودنداشته است .
استفاده ازاین واژه توسط کلیوهمکاران (٢٠٠٠)به معنایتوجه آنهابه این واقعیت است که تعمیم دهییافته هاتنهاباانجام مطالعات مجدددرمحیط های مشابه امکان پذیراست .
پژوهش موردمحورباعلاقه پژوهشگربه یک پدیده خاص آغازمیشوددرحالیکه پژوهش عملی بامسئله ای که دریک موقعیت عملی به وجودآمده است آغازمیشود.
م دقت عمل خودراازطریق آموزش متقابل میان پژوهشگرومردم به دست میآورد؛این هدفیاست که جامعه شناسیمردم مدارنیزدرصدددست یابیبه آن است .