چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی «روابط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان» پرداخته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان (1970) تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، مدیریت دانش فونگ و چوی (2009)، کارآفرینی صمد آقایی (1378) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن شناختی، ساختاری، ارتباطی با گرایش های کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین مدیریت دانش و تعدادی از ابعاد آن از جمله کسب، خلق، ذخیره، توزیع دانش با گرایش های کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی بر گرایش های کارآفرینی تاثیر مستقیم با ضریب 52/0 و غیرمستقیم از طریق مدیریت دانش با ضریب 19/0 داشته است.
خلاصه ماشینی:
"com مقدمه امروزه تغییر و تحولات سریع در جوامع، به خصوص پدیده جهانی شدن در ابعاد مختلف آن مشاهده می شود که این امر باعث شده است که سازمان ها همواره به دنبال تحول سازمانی باشند و از طرفی جامعه نیز وارد مرحله جدیدی از توسعه گردد در این راستا، موضوع سرمایه اجتماعی به عنوان یک اهرم توفیق آفرین نقش بسیار مهم تری از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان و جامعه دارد و می تواند بستری مناسب برای اثربخش بودن سازمان ها به وجود آورد.
امروزه در کشور با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده در فضای کسب و کار صنایع داخلی، رقابت سنگین و فشرده ای میان کارخانجات به وجود آمده است شرکتهای صنعتی برای تبدیل شدن به یک بخش سود آور ناچارند که از تمامی ظرفیتهای خود استفاده کنند و محصولات جدید تولید کنند و سلایق مختلف بازار را پاسخگو بوده، نوآوریهای مستمر به بازار با بالاترین استانداردهای کیفی ارائه کند و نهایتا باعث نفوذ در اذهان به عنوان یک انتخاب ایده آل شود این مهم در سایه استفاده از سرمایه های اجتماعی افراد و مدیریت دانش و نهایتا کارآفرینی به دست می آید.
/ شکل 1 : مدل مفهومی پژوهش ابزار و روش با در نظر گرفتن هدف پژوهش، که رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه در بین کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان بود، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
این یافته ها با نتایج تسلیمی و همکاران (1385)، ربیعی و صادق زاده (1390)، سوگوان و همکاران (2011) مبنی بر اینکه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با کارآفرینی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، هماهنگی است."