چکیده:
موفقیت محصولات جدید به عنوان برترین عامل برای موفقیت شرکتها و حتی بقای آنها محسوب میشود. با این حال بررسیهای متعدد نشان میدهد که نرخ شکست توسعه محصول جدید به عنوان یک معضل اساسی در بسیاری از شرکتها مطرح بوده است. شرکتهای بسیاری سعی دارند تا قبل از توسعه محصول جدید، اقدام به پیشبینی موفقیت توسعه محصول جدید نمایند. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق پیشبینی موفقیت توسعه محصول جدید با استفاده از ترکیب روشهای تحلیل عاملی و شبکه عصبی مصنوعی در صنایع غذایی و آشامیدنی میباشد. این تحقیق براساس هدف کاربردی و براساس روش انجام کار توصیفی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای تولید کننده مواد غذایی و آشامیدنی استان آذربایجانشرقی در سال 1394 بوده است. به منظور جمعآوری دادهها در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است که بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از روشهای تحلیل عاملی و شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان دهنده وجود شش سازه اصلی مفهومسازی محصول جدید، گرایش به بازار، گرایش به طراحی، گرایش به عوامل فنی و تکنولوژی، استفاده از منابع و مدیریت توسعه محصول جدید به عنوان عوامل موثر در موفقیت توسعه محصول جدید بوده است. همچنین پیشبینی موفقیت توسعه محصول جدید با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی نشان میدهد که شبکه طراحی شده در 81 درصد موارد قادر به پیشبینی صحیح موفقیت توسعه محصول جدید بوده است.
خلاصه ماشینی:
") لازم و در دسترس بودن آنها UR11 (ورورن، 2009) تعیین برنامه زمانی و تعریف فازهای مشخص برای ادامه روند توسعه محصول جدید UR12 (ورورن، 2009) تعریف بسته های کاری توسعه محصول جدید UR13 (لیندمن و همکاران، 2006) توانائی سرمایه گذاری مستمر بر تولید محصول جدید - Gotteland & Haon - Ho & Tsai - Wang - Oehmen et al - Marmier et al - sheng et al NPM1 (هنارد و زیمانسکی، 2001؛ کلنسچمیت و همکاران، 2007) ویژگیهای استراتژی های کسب و کار مدیریت توسعه محصول جدید NPM2 (لیندمن و همکاران، 2008) برنامه ریزی عملیاتی توسعه محصول جدید NPM3 (لیندمن و همکاران، 2008) 58- انتخاب تلاش های لازم برای محصول جدید، مبتنی برمعیارهای روشنی NPM4 (هنارد و زیمانسکی، 2001) استفاده از یک پروتوکل و رویه های توسعه سیستماتیک NPM5 (هنارد و زیمانسکی، 2001) توجه به مدیریت پروژه NPM6 (لیندمن و همکاران، 2008) مشخص شدن وظایف برای هریک از اعضا تیم توسعه محصول جدید NPM7 (هنارد و زیمانسکی، 2001) انسجام بخشهای درگیر در توسعه محصول جدید NPM8 (لیندمن و همکاران، 2008) تدوین اهداف تلاشهای لازم برای تولید محصول جدید NPM9 (لیندمن و همکاران، 2008) ایجاد تغییر در طول فرآیند توسعه محصول جدید NPM10 (لیندمن و همکاران، 2008) برنامهریزی هزینه ها، ریسکها برای محصول جدید NPM11 (لیندمن و همکاران، 2008) استفاده از تیم های چند وظیفهای NPM12 (هو وسای، 2011) روحیه یادگیری در کل اعضاء سازمان NPM13 (لیندمن و همکاران، 2006) ساختار سازمانی متمرکز NPM14 (لیندمن و همکاران، 2008) برنامههای بلند مدت برای توسعه محصول جدید همچنین به منظور ارزیابی موفقیت توسعه محصول جدید در تحقیقات مختلف، شاخصها و معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است که این معیارها در جدول(2) نشان داده شده است."