چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، مقایسه اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی بر توانایی و مشکلات نوجوانان فرزندان نوجوان دختر (16-13 سال) شاهد و ایثارگر بود. 39 نفر از فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه 13 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ گودمن، 2000) و پرسشنامه جمعیتشناختی بود. پس از اعمال مداخله پس آزمون و چهار ماه بعد پیگیری اجرا شد. نتایج حاکی از آن بود که تفاوت معنیداری در نمره کل (نمره کل توانایی و نمره کل مشکلات رفتاری ـ هیجانی) بین گروههای آزمایش متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی در مقایسه با گروه گواه وجود داشت (F=4.29,P≤0.001). در زیر مقیاسهای مشکلات بیشفعالی (M=3.15) و مشکلات سلوک (M=3.23)، اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما از آموزش مهارتهای اجتماعی موثرتر بود. در مرحله پیگیری، و در زمینه توانایی نوعدوستی، آموزش مهارت اجتماعی (M=9.53) بر مداخله متمرکز بر تروما (M=9.38) برتری داشت (01/0 >P ،F=6.98).در مجموع، این تحقیق استفاده از مداخله متمرکز بر تروما و مداخله آموزشی مهارتهای اجتماعی را در جهت افزایش تواناییها و کاهش مشکلات رفتاری در فرزندان شاهد و ایثارگر پیشنهاد میکند.
خلاصه ماشینی:
ir چکیده هدف اصلی این پژوهش، مقایسه اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی بر توانایی و مشکلات نوجوانان فرزندان نوجوان دختر (16-13 سال) شاهد و ایثارگر بود.
نتایج حاکی از آن بود که تفاوت معنیداری در نمره کل (نمره کل توانایی و نمره کل مشکلات رفتاری ـ هیجانی) بین گروههای آزمایش متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی در مقایسه با گروه گواه وجود داشت (F=4.
بنابراین، این پژوهش بر آن است تا به مقایسه دو روش آموزش مهارتهای اجتماعی و مداخله رفتاری ـ شناختی متمرکز بر تروما بر مشکلات و تواناییهای نوجوانان دختر شاهد و ایثارگر بپردازد.
بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای اجتماعی و مداخله رفتاری ـ شناختی متمرکز بر تروما در کاهش مشکلات رفتاری و ارتقای توانمندیهای نوجوانان دختر شاهد و ایثارگر شهر اصفهان است.
فرضیههای این پژوهش به قرار ذیل بود: Cook etal Gresham etal Forness Maag Smith & Travis Horowitz etal Muris etal Bernstein etal Clarke etal Kataoka etal 1ـ مداخله متمرکز بر تروما در مرحله پسآزمون در مقایسه با گروه کنترل بر توانایی و مشکلات نوجوانان شاهد و ایثارگر مؤثر است.
در این پژوهش برای رفع مشکلات رفتاری نوجوانان شاهد و ایثارگر از مداخله متمرکز بر تروما برای بازماندگان از فجایع کوهن و همکاران 1 (2001) و نیز برنامه آموزش روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی که توسط بریگمن و کمپبل 2 (2003) و لوینسون و گوت لیب 3 (1995) مطرح شده است، استفاده شد.
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش توانایی و کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان دختر شاهد و ایثارگر شهر اصفهان (16-13 ساله) بود.