چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. 40 دانشآموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش شهر مشهد انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) قرار گرفتند. تشخیص ADHD با استفاده از برگههای SNAP- IV و CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. گروه تجربی برنامۀ تمرینی منتخب (شامل تمرینات ادراکی ـ حرکتی و تمرینات هوازی) را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و پس از تمرین بهوسیلۀ آزمونهای فراخنای ارقام وکسلر و بلوکهای تپندۀ کورسی ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان میدهد عملکرد کودکان گروه تجربی در حافظۀ کلامی (که از طریق آزمون فراخنای ارقام وکسلر ارزیابی گردید) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05). همچنین، بر مبنای یافتهها تفاوت معناداری در آزمون بلوکهای تپندۀ کورسی بین گروه تجربی و کنترل مشاهده میشود (P<0.05)؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی منتخب به بهبود حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
"بااینحال، مطالعات اندکی تأثیر فعالیت بدنی بر کنشهای اجرایی، بهویژه حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD را مورد بررسی قرار دادهاند و نتایج دراینخصوص متناقض میباشد.
Gapin & Etnier گفته شده است که یک برنامۀ تمرین ورزشی مناسب، هدفمند، برنامهریزیشده و دارای عناصر حرکت، تفکر، توجه، خلاقیت و رقابت بههمراه توجه به عوامل تعدیلکنندۀ شناخت (مانند شدت، مدت، تعداد جلسات و نوع تمرینات) و نیازهای خاص این کودکان میتواند در کاهش علائم و کمک به بهبود نقص کنشهای اجرایی، بهویژه حافظۀ کاری که یکی از اصلیترین نقصهای کنشهای اجرایی است و نقش مهمی در سایر نقصهای کنشی دارد مؤثر باشد (9).
بهطورکلی، با توجه به این که فعالیت بدنی روش درمانی قابلقبولی برای کودکان مبتلا به ADHD میباشد، تعداد کمی از پژوهشها تأثیر فعالیت بدنی را بر روی کنشهای اجرایی، بهویژه حافظۀ کاری در این کودکان مورد بررسی قرار دادهاند.
بنابراین، در این مطالعه سعی شده است تا با کنترل شدت، مدت، طول جلسات و نوع تمرین، پروتکلی طراحی شود که بیشترین اثربخشی را بر روی کنشهای اجرایی، بهویژه حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD داشته باشد.
پیام مقاله: مطالعۀ حاضر نشان داد که برنامۀ تمرینی منتخب باعث آسانترشدن حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD میشود و ممکن است بهعنوان یک روش درمانی و یا مکمل در درمان حافظۀ این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
Treadmill exercise and methylphenidate ameliorate symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder through enhancing dopamine synthesis and brain-derived neurotrophic factor expression in spontaneous hypertensive rats."