چکیده:
در این مطالعه وضعیت بکارگیری معیارهای مالی و غیر مالی با توجه به مفهوم ارزیابی متوازن در کلینیکهای جهاد دانشگاهی مشهد بررسی میشود. به این منظور 40 مدیر کلینیکهای جهاد دانشگاهی شهر مشهد انتخاب و پرسشنامههایی (شامل 47 سوال عمومی و اختصاصی) میان مدیران آنها توزیع شد و وضعیت بکارگیری شاخصهای سنجش عملکرد بررسی شد. به منظور آزمون پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و به منظور آزمون فرضیهها از آماره پارامتری t و آماره ناپارامتری ویلکاکسن استفاده شد. یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که اگر چه در حال حاضر در این کلینیکها از ارزیابی متوازن استفاده نمیشود، اما در عین حال ابعاد چهارگانه این ابزار سنجش عملکرد و شاخصهای مرتبط با این ابعاد مد نظر مدیران است. این یافتهها مدیران را در بکارگیری ارزیابی متوازن یاری میدهد.
The implementation of financial and nonfinancial perspectives of Balanced scorecard (BSC) is investigated in this study. There are four perspectives of th BSC for performance evaluation including: financial, customer, internal process and learnings and growth. The extent of using these aspects is reported in Mashad Clinics of Jahade Daneshgahi. The information of 40 managers is collected by queationaire and examined using statistical nonparametric techniques(such as Kruskal Wallis statistics). The results show that although the BSC is not implemented in the sample, the perspectivies and the criteria are considered. These findings help managers in this indusry to perform evaluation and setting strategy
خلاصه ماشینی:
ضرورت بررسی پیش نیازهای بکارگیری ارزیابی متوازن موجب شده است تا در این تحقیق به این موضوع پرداخته شود که آیا زمینه لازم برای استقرار یک مکانیزم سنجش عملکرد نظیر ارزیابی متوازن در ایران وجود دارد؟ در این زمینه مطالعاتی در سایر بخشهای خدماتی نظیر هتلها (نمازی و ناظمی، 2011) و شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار (نمازی و الهیاری، 2011) انجام شده است، اما شواهدی دال بر آزمون این مطلب در بخش خدمات بهداشتی و درمانی در ایران گزارش نشده است.
فرضیه اول: با بررسی پاسخ های مربوط به سوالات مرتبط با فرضیه اول در مورد بکارگیری ارزیابی متوازن، نتایج نشان میدهد که هیچ یک از بخشهای این کلینیکها در حال حاضر از ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد استفاده نمی کنند.
از این رو فرضیه مورد ادعای تحقیق در خصوص بکارگیری ارزیابی متوازن تایید نمیشود؛ اما در خصوص میزان بکارگیری معیارهای سنجش عملکرد در واحدهای کلینیک پاسخهای بدست آمده دارای توزیع زیر بوده است: نگاره شماره 2 .
نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم در خصوص استفاده از ابعاد ارزیابی متوازن (مالی، فرایندهای داخلی، مشتری، یادگیری و رشد) در نگاره شماره 3 نشان داده شده است.
از آنجا که آخرین فرضیه تحقیق مربوط به میزان بکارگیری شاخصهای ابعاد ارزیابی متوازن میباشد از این رو لازم است تا مهمترین شاخص های بکار گرفته شده در هر یک ابعاد مشخص شود.