چکیده:
این مقاله با هدف مقایسه و بررسی روند تغییرات جوّ مدرسه در مدارس ابتدایی ایران و کشورهای منطقه بر اساس دادههای تیمز 2003 و 2007 در پایه چهارم انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه، ابزارهای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد بررسی همان هستند که در دو مطالعه تیمز استفاده شده است. با بهرهگیری از راهبرد روند پژوهی، دادههای دانشآموزان پایه چهارم کشورهای شرکتکننده در مطالعه 2003 با دادههای دانشآموزان پایه چهارم همین کشورها در مطالعه 2007 مقایسه شده است. از دید مدیران مدارس دوره ابتدایی در هر دو مطالعه و معلمان پایه چهارم در مطالعه 2007 جوّ مدرسه ایران نسبت به سایر کشورها (به غیر دبی و قطر) خوشایندتر گزارش شده است. در مطالعه 2003 از دید معلمان، متوسط جوّ مدرسه در ایران از متوسط سایر کشورهای شرکتکننده کمتر و تفاوتها معنیدار بودهاند. روند تغییرات جوّ مدرسه در ایران و سایر کشورها از دید مدیران و معلمان بهبود یافته است. جوّ مدرسه در مطالعه 2003 از دید دانشآموزان مدارس پایه چهارم ابتدایی در ایران و سایر کشورهای مورد مطالعه (به غیر از ارمنستان) و در مطالعه 2007 در کشورهای ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و ایران نامناسب بوده است.
خلاصه ماشینی:
جو مدرسه با تأکید بر نقش معلم از دید مدیران به تفکیک کشور مطالعه کشور 2003 2007 رشد از 2003 متوسط (خطای معیار) متوسط (خطای معیار) ارمنستان ▼(04/0)55/3 ▼ (06/0)49/3 06/0- الجزایر - ▼(05/0)64/3 - ایران (09/0)86/3 (04/0)90/3 04/0 تونس ▼(06/0)53/3 ▼(05/0)77/3 24/0 دبی (امارات عربی) - ▲(06/0)13/4 - قزاقستان - (08/0)79/3 - قطر - ▲(04/0)11/4 - کویت - (04/0)99/3 - گرجستان - ▼(04/0)37/3 - مراکش ▼(07/0)28/3 ▼(07/0)57/3 29/0 یمن ▼(06/0)44/3 (07/0)79/3 35/0 متوسط کشورها ▼(03/0)53/3 ▼(02/0)78/3 25/0 با توجه به نظر مدیران مدارس در سال 2003، متوسط جو مدرسه در ایران (86/3) از متوسط سایر کشورها بیشتر و تفاوتهای مشاهده شده معنیدار هستند.
بررسی روند متوسط جو مدرسه با تأکید بر نقش معلم 5 کشور شرکتکننده در دو مطالعه 2003 و 2007 نشانگر رشد مثبت و معنیدار این شاخص از دید مدیران مدارس ابتدایی در تونس، مراکش و یمن؛ رشد مثبت و غیر معنیدار در ایران و رشد منفی و غیر معنیدار در ارمنستان است.
جو مدرسه با تأکید بر نقش معلم از دیدگاه معلمان به تفکیک کشور مطالعه کشور 2003 2007 رشد از 2003 متوسط (خطای معیار) متوسط (خطای معیار) ارمنستان ▲(03/0)27/2 ▼(06/0)07/3 80/0 الجزایر - ▼(05/0)49/3 - ایران (06/0)04/2 (05/0)82/3 78/1 تونس ▲(05/0)49/2 ▼(06/0)47/3 98/0 دبی (امارات عربی) - ▲(02/0)12/4 - قزاقستان - (04/0)82/3 - قطر - ▲(00/0)96/3 - کویت - (04/0)9/3 - گرجستان - (04/0)51/3 - مراکش ▲(05/0)65/2 ▼(04/0)42/3 77/0 یمن * (05/0)74/3 - متوسط کشورها ▲(02/0)36/2 ▼(01/0)67/3 31/1 * دادههای کشور یمن در این بخش موجود نیست.
School climate: Historical review, instrument development, & school assessment.