چکیده:
این پژوهش با هدف تبیین اصول برنامه درسی تجربه تدریس بر اساس تجارب زیسته معلمان انجام پذیرفته است. در این پژوهش از روش کیفی، از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش، نه نفر از معلمان و اساتید موفق در دانشگاه ها بودند که به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق انجام و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع یافته های این پژوهش 358 کد مفهومی در زمینه اصول برنامه استخراج و در هشت مولفه اصلی: تعامل غم خوارانه و مهرورزانه، پویایی، تدبیر تدریس، خویشتن نگری، کنش متقابلی، ایجاد موقعیت های فکورانه، درک فرهنگی _ هنری، بینش عملی و 35 زیر مولفه دسته بندی شدند. یافته ها نشان داد که پایبندی به اصول فوق باعث بهبود رفتار اخلاقی و پایداری رفتار در فراگیران شده و می تواند اثربخشی فرایند یاددهی یادگیری را تضمین نماید.
The purpose of this study was to define the curriculum principles of Teaching Experience based on the lived experiences of the successful teachers. In this study، a qualitative method with a phenomenological approach was used. The participants were 9 teachers and professors who were selected purposefully. Data were collected by using in-depth interview and analyzed by thematic coding. Among the findings، 358 conceptual codes were extracted. They were classified as eight main categories including: caring and sympathy، dynamism، tact of teaching، introspection، mutual interaction، creating reflective situations، cultural-artistic understanding، practical insight and 35 subcomponents. Findings indicated that following these principles results in the improvement of moral behavior and behavior stability in learners and can guarantee the influence of the learning-teaching process.
خلاصه ماشینی:
حال پرسشی که در اینجا مطرح می گردد این است که دانشجو- معلمان چگونه می توانند صلاحیت های لازم را بدست آورند؟ و یا به عبـارتی باید به چه اصولی در تدوین برنامۀ درسی توجه شود تا زمینه بـروز رفتارهـای شایسـته ایجاد گردد؟ لذا نظر به ضرورت و اهمیت تجربۀ تـدریس (کـارورزی )، درونـی شـدن ارزش های اخلاقی در دانشجو- معلمان ، محدود بودن پژوهش هـای کیفـی در رابطـه بـا تجارب معلمان در زمینۀ کارورزی در مراکز تربیت معلم و بر اسـاس پرسـش پژوهشـی فوق ، محقق با استفاده از تجارب زیستۀ معلمان و اساتید موفق ، به تدوین اصـول برنامـۀ درسی «تجربۀ تدریس » که تاکنون تحت عنوان درس کارورزی مطرح بوده ، بـه صـورت مطالعه ای پدیدارشناسی پرداخته و آشنایی دانشجو- معلمان بـا ایـن اصـول را ضـروری دانسته است .
بارها دیده شده است که معلـم ضـمن تـدریس امـور علمی ، اخلاقی و اجتماعی ، مطالبی را برای شاگردان بیان می کند، ولی رفتار او در مقابـل همین شاگردان و ارتباط او با آن ها با آن چه که به ایشان تعلیم داده است توافق نـدارد و شاید خود او نیز متوجه این تضاد نباشد؛ بنابراین معلمـی کـه آشـنا بـه اصـول تعلـیم و تربیت باشد: در تهیۀ نقشه ، اتخاذ روش ، تعیین هـدف ، در روابـط خـود بـا شـاگردان و توجه به ارزش های اجتماعی و میراث فرهنگـی و کیفیـت انتقـال آن هـا بـه شـاگردان و ارزش سـنجی و توسـعۀ ایـن ارزش هـا و ...