چکیده:
بخش وسیعی از ادبیات رشد اقتصادی کـه بـه مسـایل مـرتبط بـا آمـوزش و توسـعه مـی پردازند حاکی از جایگزینی تدریجی کیفیت انسانها به جای کمیـت آنهـا در فراینـد توسـعه است .ارتقای آموزش زنان و نقش آن در رشد اقتصادی را باید از همین دیدگاه مورد توجـه قرارداد. بسیاری از مطالعات تجربی اخیر تاثیر آموزش عالی بـه تفکیـک جنسـیتی بـر رشـد اقتصادی را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج حاصل از ایـن مطالعـات بیـانگر آن اسـت کـه آموزش عالی زنان اثر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته است . این مطالعه به تحلیل و بررسی نقش آمـوزش عـالی زنـان در رشـد اقتصـادی کشـورهای منتخب نفت خیز عضو اوپک و شمال آفریقا (شامل کشورهای ایران ، قطر، کویت ، امـارات متحده عربی ، عربسـتان سـعودی ، ونـزوئلا، الجزایـر، اکـوادور، مـراکش و تـونس ) پرداختـه است . روش مورد استفاده در این مقاله روش پنل دیتا ( داده هـای تـابلویی ) در دوره زمـانی ١٩٩١ تا ٢٠١٠ بوده و مدل مورد استفاده مدل نئوکلاسیکی منکیو-رومر-ویل است کـه در آن از هر سه سطح آموزش ابتدایی ، دبیرستان و دانشگاهی استفاده می شود. ٢. دانشجوی دکتری اقتصاد، پردیس بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد، yahoo.com@elnaz٢٧ با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده می شود آموزش عالی زنـان اثـر مثبـت و معنـی داری بر نرخ رشد درآمـد سـرانه در ایـن کشـورها داشـته اسـت کـه بیـانگر اهمیـت بـالای آموزش عالی زنان در تسریع رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه می باشد. با توجه به توصیف نظری و آماری صـورت گرفتـه در ایـن مطالعـه ، لازم اسـت در ایـن کشورها با اتخاذ سیاستهای مناسب جهت توسعه علمـی بـه منظـور رشـد اقتصـادی ، سـرمایه گذاری در زمینه آموزش عالی زنان متناسب با الگوهای ارتقای نظام آموزش عـالی بـیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
com@elnaz٢٧ با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده می شود آموزش عالی زنـان اثـر مثبـت و معنـی داری بر نرخ رشد درآمـد سـرانه در ایـن کشـورها داشـته اسـت کـه بیـانگر اهمیـت بـالای آموزش عالی زنان در تسریع رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه می باشد.
Mankiw,Romer & Weil همچنین بن حبیب و اسپیگل ١ (١٩٩٤) در مطالعه ای بـرای ٢٧ کشـور بـین سـالهای ١٩٦٠ - ١٩٩٥ دریافتند آموزش اثر مستقیمی بر رشد اقتصادی ندارد امـا بـه طـور غیـر مسـتقیم رشـد اقتصادی را ازطریق پیشرفت تکنولوژیکی تحت تاثیر قرار می - دهد.
از طرفـی بـارو و سـالا ای مارتین ٢(١٩٩٥)، در بررسی خود برای ٨٠ کشور بین سالهای ١٩٦٥-١٩٩٥ بـا اسـتفاده از مدل نئوکلاسیکی ، آموزش مقطع دبیرستان و آموزش عالی را به تفکیک در زنـان و مـردان بررسی نموده و نشان دادند آموزش دبیرستانی و آموزش عالی مردان اثر معنادار و مثبتی بـر رشد اقتصادی دارد در حالی که این تاثیر در مورد زنان منفی بوده است .
لوتز و مک گیلیوری ٤ (٢٠٠٧) ، با استفاده از داده های گروهی از کشـورهای آفریقـایی و عربی و تخمین آرلانو-باند، اثر نسبت ثبت نام دختران در مـدارس ابتـدایی و راهنمـایی و نسبت نرخ باسوادی زنان بین ١٥ -٢٤ ساله را بر رشد اقتصادی این کشورها بررسـی نمودنـد که نتایج این بررسی نشان داد افزایش سطح آمـوزش زنـان اثـر مثبـت و معنـاداری بـر رشـد اقتصادی این کشورها دارد.
Measuring the Effect of Human Capital Development on Economic Growth of Some OPEC Countries.
Cross Country Evidence on the Effect of Gender Equality in Education on Economic Development.