خلاصه ماشینی:
"در برهان اول،بر فرض پذیرش دیدگاه پروتاگوراس،توجیه سخنان وی زیر سؤال میرود: «اگر باوری که هر کس در نتیجه ادراک حسی بدست میآورد برای خود وی،حقیقت و درست باشد و هیچ کس نتواند درباره تجربههای دیگران داوری کند و تصورات و باورهای آنها را بیازماید و به درستی و نادرستی آنها حکم کند و نیز اگر هرکس تنها به باورهای خود قناعت ورزد و آنها را حقیقت بشمارد،پس در این صورت چگونه میتوانیم بپذیریم که پروتاگوراس دانشمندی یگانه است که حق دارد به دیگران درس بدهد و مزد کلان بگیرد و ما مردمانی نادانیم که باید در برابر او سر فرود آوریم و در حلقه شاگردانش در آییم؟مگر هر کس،مقیاس دانش خود نیست؟اگر مضمون کتاب«حقیقت»نوشته پروتاگوراس را به راستی حقیقت تلقی کنیم،آنگاه هرگونه بررسی و آزمون عقاید و برداشتهای دیگران،نمایشی مزخرف و ملالآور از حماقت خواهد بود،چه بنابر آن است که رأی و عقیده هر کس درست شمرده شود...
در این صورت، نسبی گرایی پروتاگوراس برای همه کسانی که آن را باور ندارند نادرست خواهد بود و صرفا برای شمار اندکی که آن را باور دارند(شاید فقط خود پروتاگوراس)درست میباشد: «اگر فرض کنیم او[یعنی پروتاگوراس]انسان را مقیاس همه چیز نشمارد و دیگران نیز چنین اعتقادی نداشته باشند-که در واقع نیز معتقد نیستند-آنگاه کتابی که او به نام«حقیقت»نگاشته است،برای هیچ کس،بهرهای از حقیقت ندارد."