چکیده:
در دوره معاصر، خالقان کتابهای تصویریداستانی، از ارتباط و تعامل واژگان و تصاویر، روایاتی را سازماندهی خواهند کرد که برای درک آن نیازمند شناخت و درک هر دو خط روایی تصویری و نوشتاری خواهیم بود. خواندن دیگر به معنای تعامل با کلمات نخواهد بود و در کتابهای تصویریداستانی پستمدرن، با وجودی که بخش اعظم روایت را تصاویر بازنمایی میکنند، واژگان بر تفاسیر و تئاویل مختلف مخاطب تاثیرگذار خواهد بود. در حقیقت، از برهمکنش و رابطه دو نظام نشانهای نوشتاری و تصویری، در لایهای بالاتر، روایت شکل خواهد گرفت. روایتی که بر پایه حساسیت بصری پستمدرنیستی، بیننده را بهطور مداوم غافلگیر خواهد کرد و او (بیننده) مجبور خواهد بود در تفاسیر و برداشتهایش از موضوع تجدیدنظر نماید. در این نوشتار کتاب بابابزرگ سبز من، از این منظر بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
تعامل واژگان و تصاویر در کتابهای تصویریداستانی بررسی برهمکنش نوشتار و تصویر در شکلگیری روایت در کتاب بابابزرگ سبز من /مریم مهرورز کارشناس ارتباط تصویری / maryam_mehrvarz@yahoo.
در ابتدا و میانۀ روایت، نوشتار اشاره به خاطرات دارد و آنها را از زبان پسر بازتعریف میکند؛ اما در تصاویر اتفاق دیگری در جریان است؛ زمان بهوسیلۀ دو عنصر بصری خط و سطح از هم تفکیک شده است.
(تصویرشماره۱) جداسازی زمان در تصاویر، از ابتدا و اولین فریمها برای بیننده قابلتشخیص نیست و این ویژگی، بهمرور و با خوانش هر دو خط روایی (نوشتار و تصویر) و در سطحی کلیتر به نام داستان درک خواهد شد.
»(۱۳۸۹: ۸۵) درست همانند تصاویر این کتاب؛ با خوانش متن، تصوری از موضوع در ذهن پیدا کردیم، اما دیدن کودکی پدربزرگ بهصورت مجسمۀ گیاهی و حضور او در محلی شبیه به باغ، حضور پسر (راوی) در تصویر و کیستی او و مواردی ازایندست، تفسیر ما را تغییر داد.
بیننده که در نوشتار توجیهی برای این کار پسر پیدا نمیکند، با تصاویر همراه میشود، چراکه احتمالا درک خواهد کرد اشیا مربوط به پدربزرگ است.
روایتی که بر پایۀ حساسیت بصری پستمدرنیستی، (بیننده) مجبور خواهد بود در تفاسیر و برداشتهایش از موضوع تجدیدنظر نماید تعامل واژگان و تصاویر در کتابهای تصویریداستانی نقد تصویرگری این اثر را باید در دستۀ آثار تصویریداستانی پستمدرن قرار داد؛ رویکردی که منجر به شکلگیری عدم قطعیت و گشودگی در آثار هنری شد و در ادامه، مرزهای میان متن و تصویر، نویسنده و تصویرگر، مخاطب و کتاب و...